Busines Center bøjer hovedet i skam og erkender, at vi har været med til at videreformidle ideen om, at det giver mening for mindre virksomheder at bruge tid på Facebook.
Vi har også givet gode råd om, hvordan du kan markedsføre din virksomhed via Facebook (og Twitter).
Nu bliver vi irettesat af bloggeren Katherine Noyes fra amerikanske PC World, der her fortæller om, hvorfor du ikke skal være på Facebook.
Facebook stresser folk
En undersøgelse af studerende på Edinburgh Napier University viser, at Facebook gør Facebook-brugere med mange venner anspændte og nervøse.
De har dårlig samvittighed over at afvise forespørgsler om at være venner, bliver irriterede over venneforespørgsler og føler et pres om at være underholdende i statusopdateringer.
De vil dog ikke undlade at anvende Facebook, da de er bange for at gå glip af noget og ikke ønsker at fornærme deres kontakter.
PC World citerer dr. Kathy Charles, en underviser fra det skotske School of Health & Social Sciences, som gennemførte undersøgelsen:
"Det er ligesom gambling, Facebook holder brugerne i et neurotisk limbo, da de ikke ved om de skal blive ved i det tilfælde at de går glip af noget, hvis de stopper."
Det får amerikanske PC World til at stille spørgsmålet om, hvorvidt Facebook er det rigtige sted at promovore en virksomhed. Det er som at give en salgstale i et kasino.
Det var PC Worlds tanker. Her i Business Center noterer vi, at der er tale om en online undersøgelse med 175 besvarelser. Det var blot 12 procent, der oplyste, at Facebook er stressende.
Din virksomhed er svær at finde
Facebook giver dine kunder mulighed for at "lide" din virksomhed eller endda blive din "ven", men det sker kun, hvis de allerede kender dig. Hvis de ikke kender din virksomhed, sker det sandsynligvis ikke via Facebook.
Derfor er det ikke et godt sted for nystartede virksomheder at tiltrække nye kunder, mener PC World og henviser til et indlæg på iværksætter-sitet Startup Foundry, der argumenterer at "Facebook ikke vil gøre noget for din virksomhed de første 0-6 måneder efter du har startet din virksomhed."
Business Center vil ikke underkende det argument, men hæfter sig ved, at i stedet for at anvende Facebook anbefales Twitter.
Argumentet for Twitter er, at det er nemmere for virksomheder og potentielle kunder at finde hinanden. Du kan som virksomhedsejer søge efter potentielle kunder ved at søge på nøgleord og starte en konversation. Det er mere effektivt, mener iværksætter-sitet og PC World.
Det er ikke noget, Business Center har hørt mindre danske virksomheder nævne. Her er der stadig overvejelser om, hvorvidt virksomheden skal begynde at anvende Facebook, hvorimod Twitter (som regel) slet ikke er med i overvejelserne.
Sikkerhed og privacy
Som du nok ved, er der ofte kontrovers om Facebooks overholdelse og ændringer af privacy-regler og sikkerhed. Det samme gælder Facebook Messages. Derfor mener PC World ikke, det er værd at satse på Facebook med risiko for at blive forbundet med den slags.
Som nævnt er Business Center ikke nødvendigvis enig i ovenstående, men det er nogle punkter, der er værd at overveje, hvis du ikke har besluttet dig for, hvorvidt du vil ofre tid på Facebook som markedsføringskanal.