Over de seneste dage har der været skrevet meget om Apples nye politik, der kræver, at alle virksomheder, der sælger indhold via deres apps til iPhone og iPad, også gør det muligt at sælge indholdet direkte i App Store.
Det er musiktjenester, bog- og magasinforlag og aviser ikke meget for, for det betyder nemlig, at Apple skal have 30 procent i døren. Imidlertid er der ikke særlig mange andre digitale platforme, hvor virksomhederne nemt kan komme af med deres indhold. Det vil Google nu til at lave om på.
Netgiganten har netop introduceret "One Pass" - en ny tjeneste, der gør det muligt for medievirksomheder at sælge digitalt indhold både på nettet, på Android-mobiler og de kommende tablet-computere med Android 3.0.
Giver udgivere mulighed for at eksperimentere
"Læsere, der køber indhold fra en One Pass-udgiver, kan få adgang til deres indhold på tablets, smartphones og websider med en enkelt konto. Tjenesten hjælper udgiverne med at validere eksisterende abonnenter, så læserne ikke skal tegne nyt abonnement for at få adgang til deres indhold på nye enheder," skriver Google på sin blog.
One Pass-løsningen gør det muligt for medievirksomhederne at tilbyde og sælge på en lang række forskellige måder, blandt andet via abonnementer, dagspas, tidsbestemt adgang eller betaling per artikel.
"Med Google One Pass kan udviklerne selv bestemme, hvor og hvordan de vil opkræve betaling for indhold, mens de eksperimenterer med forskellige modeller for at finde ud af, hvad der virker bedst for dem," skriver Google.
Google tager et gebyr på 10 procent, og det skal nok skabe en del interesse.
Det forventes, at Apples iPad får stærk konkurrence fra tablet-computere baseret på Android 3.0 i løbet af i år. De første maskiner udkommer i Europa i løbet af foråret.