De tre største teleselskaber herhjemme, TDC, Telenor og Telia, har de seneste to uger fremlagt deres regnskaber for 2010.
Fælles for dem alle er, at de i 2010 mistede taletidskort-kunder.
Samlet set havde de tre teleselskaber 1,47 million taletidskort-kunder ved indgangen til 2010, mens antallet faldt til 1,18 million ved årets udgang.
Et fald på cirka 20 procent.
Taletidskortene er typisk blevet købt af folk, der ønsker en begrænsning på deres forbrug. Når taletiden på kortet løber op, er der ikke risiko for en ekstra regning.
Ifølge aktieanalytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Markets er det ikke muligt at konkludere entydigt, hvad årsagen til faldet i taletidskort-abonnementer skyldes.
"Jeg kunne forestille mig, at folk nu køber et månedsabonnement med to timers taletid hos eksempelvis Bibob eller CBB, hvor der stadig er begrænsning, frem for et taletidskort," siger han.
Inaktive taletidskort
Samtidig kan det være, at en del taletidskort er blevet lukket ned, hvis de har været inaktive i tre måneder. Det er set i TDC's tilfælde, pointerer han.
"Reglerne siger, at hvis folk ikke bruger taletidskortene, så skal de annulleres som abonnement. Det kan jo være, at det er kort købt til en 50'er, som bare ligger hjemme i skuffen, og så bliver abonnementet annulleret," forklarer Poul Ernst Jessen.
"Det er også værd at være opmærksom på, at mobilt bredbånd indgår i tallene. Telenor-kunder fik mobilt bredbånd på prøve, og hvis de ikke bruger det, så ryger det ud af statistikken," siger analytikeren.
TDC's koncernchef, Henrik Poulsen, fortalte i sidste uge til Computerworld, at teleselskabet sidst i 2009 havde en taletidskort-kampagne, men ikke havde en i 2010. Derfor faldt antallet af købte taletidskort hos TDC, vurderede han.
Han var dog ikke bekymret over det lavere antal taletidskort-kunder.
"Det er en del af markedet, der værdimæssigt fylder meget lidt både i markedet og i vores tal," sagde Henrik Poulsen.
I TDC's regnskab fremgår det, at den gennemsnitlige omsætning per taletidskort-kunde er markant lavere end på deciderede mobilabonnementer.