Læs også: Sådan kan Danmark spare milliarder med din it-hjælp
Læs også: Hvordan lokker vi danskerne til online-selvbetjening?
KL og Økonomistyrelsen har siden efteråret undersøgt, om danskerne skal/kan tvinges til at betjene sig selv på nettet.
Undersøgelsen drejer sig konkret om fire udvalgte kommunale borgerservice-områder med henblik på at opnå millionbesparelser på de kommunale bundlinjer.
Konsulent Astrid Marie Starck fra KL's Center for borgerbetjening og it-politik påpeger, at områderne er valgt ud fra ideen om at høste de lavest hængende frugter på områder, hvor kompleksiteten er forholdsvis lav.
"Vi skal være sikre på, at borgerne har optimale betingelser for at bruge de digitale løsninger. Derfor har vi valgt fire områder, der er nemme at forstå, og hvor de nuværende løsninger fungerer godt," fortæller Astrid Marie Starck til Computerworld.
Ukendte millionbesparelser
Men er fire områder ikke lidt lidt, hvis man virkelig ønsker besparelser, der kan mærkes på det nationale budget?
"Flere kommuner har sagt, at hvis vi kun gør digitaliseringen obligatorisk på fire områder, er det uambitiøst. Men dette er første skridt for at se, om vi kan stå på mål for, at de digitale selvbetjeningsløsninger i det offentlige er gode nok. Det er nyt politisk land, og vi skal derfor tage et skridt ad gangen," forklarer Astrid Marie Starck.
Hun fortæller samtidig, at på grund af forhandlinger med Finansministeriet, så ønsker hun ikke at fortælle om besparelsespotentialet igennem pressen.
"Desuden er vi i gang med at regne på businesscasen, så vi har endnu ikke de konkrete tal," lyder det fra KL-konsulenten.
Senest har Det Digitale Råd anslået, at det offentlige kan hente helt op mod otte milliarder kroner, hvis der for alvor bliver sat fut under selvbetjeningskedlerne.
Medbetjening til de it-svage
Hvis de fire områder ryger ud til obligatorisk (læs: tvungen) selvbetjening på nettet, vil det være første gang, at det sker i kommunalt regi.
På nuværende tidspunkt er SU-ansøgning og administration det eneste offentlige område, hvor borgerne er tvunget til tasterne.
Derfor er KL lige nu i gang med at undersøge, hvorvidt alle borgere i målgruppen kan hitte ud af at betjene sig selv på nettet, og om nogle borgergrupper falder fra undervejs - eller om de bare skal have det sidste skub mod skærmen.
"Vi undersøger blandt andet, hvordan løsningerne bliver anvendt i dag, og hvordan kommunernes erfaringer er med de nuværende selvbetjeningsløsninger. Derudover kigger vi på, om der skal mere udviklingsarbejde til i forbindelse med at gøre løsningerne brugervenlige," siger Astrid Marie Starck.
Samtidig er KL og Økonomistyrelsen dog enige om, at de borgere, der ikke betjener sig selv, skal kunne få hjælp til medbetjening i kommunernes borgerservicecentre i en overgangsperiode.
"Vi forventer, at de fleste borgerne vil kunne overgå til de digitale løsninger, men der skal altid være mulighed for, at borgerne skal kunne få hjælp til de digitale løsninger."
"Hvordan borgernes anvendelse af løsningerne vil stige er svært at spå om, men med den rette kanalstrategi bør det kunne gå hurtigt. Omkring et år efter, at forslaget bliver vedtaget, kan man forvente, at borgerne har flyttet sig til de digitale løsninger," vurderer Astrid Marie Starck.
Læs også: Sådan kan Danmark spare milliarder med din it-hjælp
Læs også: Hvordan lokker vi danskerne til online-selvbetjening?