Microsoft har frigivet sin næste integrerede software-pakke rettet mod mindre virksomheder, Windows Small Business Server 2011.
To udgaver rettet mod små og mellemstore virksomheder
Small Business Server 2011 bygger på styresystemet Windows Server 2008 release 2, og inkluderer programmer og værktøjer til at håndtere mail, kalender og deling af filer.
Small Business Server 2011 kommer i to udgaver; en "Standard" udgave, som kan licenseres op til 75 brugere, og en "Essentials" udgave, som kan anvendes af op til 25 ansatte.
Standard udgaven indeholder den seneste version af Microsoft Exchange Server til håndtering af mail, mens Essentials udgaven er integreret med Microsofts hosted mail-service.
Standard udgaven indeholder også Microsoft SharePoint Foundation Services 2010, som er den seneste udgave af Microsofts samarbejdssoftware. Sharepoint er ikke en del af Essentials-udgaven.
Begge udgaver indeholder mulighed for daglig automatisk backup af klienter og servere.
En anden interessant feature er Remote Web Access, der giver adgang til delte foldere på serveren og adgang til de enkelte pc'er i Small Business Server 2011-miljøet. Se nedenstående video.
Nemmere installation
Small Business Server 2011 er efterfølger til Windows Small Business Server 2008, som blev frigivet i 2008. Ifølge Microsoft er denne release nemmere at installere end den forrige.
Med i den nye pakke er blandt andet værktøjer, der skal sikre, at det er nemt at migrere data og systemkonfiguration fra 2008-udgaven til 2011-udgaven. Med 2011-udgaven er brugerne nu i stand til at etablere deres egne pc-netværk, uden hjælp fra en administrator.
Du kan prøve en gratis 30-dages-version af Windows Small Business Server 2011 her. Det er dog kun Standard-udgaven, der indtil videre er tilgængelig. Essentials bliver klar i løbet af dette halvår, forlyder det fra Microsoft.