Det kan være en god idé at anvende en aktuel begivenhed som afsæt til at få sit markedsbudskab frem.
Forårskollektion bringer millioner på gaden i Cairo?
Det kan dog også gå helt galt. Det gjorde det for tøjbutikken Kenneth Cole, der tænkte, at en kæk kommentar med reference til begivenhederne i Ægypten kunne booste interessen for Kenneth Coles kommende forårskollektion.
"Millioner er i oprør i #Cairo. Rygtet er, at de har hørt, at vores nye forårskollektion nu er online på http://bit.ly/KCairo"
Sådan lød det i torsdags på Kenneth Coles Twitter-feed.
Der gik dog ikke lang tid, før den tweet var fjernet, og en ny tweet undskyldte:
"Re Egypt tweet: Det var ikke meningen at lave grin med en alvorlig situation. Vi forstår de ømtålelige omstændigheder i dette historiske øjeblik -KC"
Kenneth Cole-twitteren har øjensynligt tænkt, at det var en god ide at hægte sig på Ægypten-situationen, der toppede Twitter top-10 listen sidste uge.
Tænk dig om
Til forskel fra traditionelle reklamekampagner, der ofte er en længere proces at komme igennem med planlægning, skrivning og lay-out af brochurer og andet materiale, er Twitter-beskeder og Facebook-opdateringer øjeblikkelige.
En uigennemtænkt idé kan i løbet af få sekunder blive transmitteret ud til hele verden. Derfor er det en god idé at tænke dig om en ekstra gang, inden du opdaterer din virksomheds Facebook eller Twitter.
Lidt af spontaniteten ryger selvfølgelig, men det er bedre, end at du støder potentielle kunder væk med uigennemtænkte vittigheder.
Medmindre du tror på, at dårlig omtale er bedre end ingen omtale.
Amerikanske PC World har skrevet seks gode råd om Twitter-brug. Se boks øverst til højre.
Nogle af rådene er måske lidt for politisk korrekte. Eksempelvis kan en frisk stil med bandeord og lettere grænseoverskridende emner være med til at positionere din virksomhed som en med kant. Et godt eksempel er Benetton.
Det er dog vigtigt, at stilen afspejler det image, som du ønsker, at din virksomhed skal have.