Læs også:
Du må ikke blokere bannerannoncer i din browser
Jurist Louise Staalø Knudsen har i sit speciale analyseret sig frem til, at såkaldt ad-blocking er ulovligt.
Det gælder for eksempel programmet Adblock Plus, der kan hentes til Firefox, og som kan indstilles til at lukke af for bannerannoncer og lignende på for eksempel avisernes hjemmesider.
Louise Staalø Knudsens analyse fastslår, at brugerne samt personerne bag ad-blockere bryder ophavsretsloven.
Når man surfer ind på en hjemmeside foretager ens computer automatisk kopier, eller eksemplarfremstillinger, af hjemmesiden.
Disse kopier er undtagelsesvis helt i orden, når de eksempelvis er midlertidige.
Men hvis man ændrer hjemmesiden med en ad-blocker, er det ikke længere lovligt at foretage disse midlertidige kopier, fordi man efter § 11, stk. 2 har ændret værket ud over hvad den tilladte brug af hjemmesiden kræver. Og således havner man i clinch med ophavsretslovens § 2.
Med andre ord er ad-blockeren ulovlig, fordi man gør noget, som skaberen af hjemmesiden har eneret til.
Ingen penge, ingen nyheder
Det virker umiddelbart som en offerløs 'forbrydelse', idet den enkelte bruger er ene om at kigge på de banner-barberede hjemmesider.
Men problematikken i ad-blocking-diskussionen bunder i, at eksempelvis nyhedsmedier går glip af indtægter, fordi en ad-blocker sørger for, at annoncerne aldrig bliver vist.
Det var også denne økonomiske problemstilling, som FDIM blandt andet slog på tromme for, da foreningen krævede lukning af AidOnline.
"Hvis de her ad-blockere bliver brugt i et betydeligt omfang, så er der ikke nogen, der ønsker at købe annonceplads længere, og så kan man ikke finansiere sin hjemmeside ved hjælp af annoncer. Det er et ret stort problem, og det er efter min mening ikke op til brugerne at skulle have den beføjelse, at kunne tage stilling til det," siger Louise Staalø Knudsen.
Snyd via Piratebay
Ud over private netsurferes overtrædelse af ophavsretsloven, slår specialet fast, at erhvervsdrivende kan overtræde en anden lov med ad-blocking.
I markedsføringsloven er der nemlig en paragraf, som handler om god markedsføringsskik. Den skal overholdes.
Umiddelbart eksisterer der ingen konkurrence mellem de, som fremstiller ad-blockerne og ejerne af hjemmesiderne, men Louise Staalø Knudsen opstiller et scenarium, hvor erhvervsdrivende kan bruge ad-blockerne som et bissetrick i kampen om markedet.
For eksempel kunne en forretningsmand oprette en filterliste i Adblock Plus, tilføje URL'er på bannerannoncer fra alle konkurrenter, kalde listen 'verdens bedste filter' og uploade den på thepiratebay.org.
Hvis tilstrækkeligt med brugere downloader listen, har han dermed lige vundet en konkurrencefordel ved urent trav.