Torsdag er store regnskabsdag på det danske mobilmarked.
Først på dagen viste et regnskab fra Telia, at selskabets mobilforretning havde tabt kunder på det danske marked, og klokken 10 udsendte TDC sit årsregnskab for 2010.
Her fremgår det, at også TDC tabte mobilkunder med tale-abonnementer i 2010.
Således faldt antallet af mobilkunder hos TDC med 4,4 procent i 2010 i forhold til året før. Dermed har 2,9 millioner danskere nu mobilabonnement hos TDC.
Faldet skyldes primært, at taletidskort-kunderne er flygtet fra TDC. Antallet af taletidskunder faldt med 38,6 procent fra 373.000 til 229.000.
Går samlet set frem
TDC-koncernen som helhed formår dog at øge sin omsætning med en lille fremgang på 0,3 procent til 26,2 milliarder kroner.
En fremgang, der især er drevet af TDC's nordiske erhvervsforretning, TDC Nordic, samt kabel-tv-selskabet YouSee.
"Det er et godt resultat i et svært marked. Takket være koncernens stærke brands, gode produkter, dygtige medarbejdere og veludviklede teknologiplatforme formår vi at fastholde vores position på et telemarked, hvor konkurrencen i løbet af året er blevet yderligere intensiveret," udtaler koncernchef Henrik Poulsen i en pressemeddelelse.
Bundlinjen hos TDC lyder på tre milliarder kroner, hvilket er 5,9 procent bedre end året før. Det er dog et resultat, der inkluderer ophørte aktiviteter (schweiziske Sunrise, der er solgt fra). Resultatet eksklusive ophørte aktiviteter er otte procent dårligere end året før og ender på 1,8 milliarder kroner.
TDC forventer en omsætning på samme niveau i 2011, mens driftsresultatet EBITDA (earnings before interest, taxes, depreciation, and amortization, red.) forventes to procent bedre.
Computerworld følger op med kommentarer til regnskabet.