Læs også:
Derfor satser IBM på sociale business-teknologier
En af hovedtalerne på udviklerkonferencen
Lotusphere 2011 var Hollywood-skuespilleren Kevin Spacey kendt blandt andet fra filmene American Beauty og The Usual Suspects, hvor han måske og måske ikke, er den ukendte faktor Keyser Söze.
Spacey var der bestemt ikke mange, der havde ventet at se, og han lagde da også ud med at sige: "Nu sidder I der og spørger jer selv; hvorfor i alverden inviterer IBM en skuespiller som mig til Lotusphere?"
Den røde tråd på Lotusphere er Get Social - Do Business. Det er IBM's forsøg på at køre virksomheden i stilling til at håndtere de sociale medier både internt og I forhold til kunderne.
Det er netværkets skyld
Kevin Spacey anstrengte sig en god del for at forklare, hvordan de løse sociale forbindelser, som sociale medier er sat i verden for at dyrke, endte med at blive rygraden i udviklingen af hans karriere.
Filmen The Social Network, som Kevin Spacey var producer på, har netop vundet adskillige af de såkaldte Golden Globe-priser
"Min karriere skyldes et socialt netværk," sagde Spacey til en sal tæt pakket med tusinder af Lotus Notes-entusiaster.
Han beskrev, hvordan han var en del af en gruppe, som etablerede sit eget sociale netværk mange år før nogen havde tænkt på FaceBook og MySpace.
På den måde var han i stand til at holde fast i de forbindelser og kommunikationsveje, han havde fået etableret også efter, at han havde fået fodfæste i filmverdenen.
Murene omkring Spacey var, billedlig talt, blevet meget højere i takt med hans berømmelse, og han fik ikke længere stukket en kuvert med et manuskript i hånden på den lokale café.
"Jeg havde fået mig en ny beskyttelses-mekanisme, der forhindrede det. Muren var blevet højere, men det betød ikke, at de manuskripter, som fandt vej over, var blevet bedre," siger Spacey.
Net med 350.000 medlemmer
Den amerikanske skuespillers netværk triggerstreet.com har i dag 350.000 medlemmer, og han bruger netværket for at omgå de barrierer, hans position har skabt for nye talenter.
Spaceys erfaringer med 'Social Networking' som filmmager og teaterdirektør (Spacey er i dag direktør for London-teatret Old Vic) illustrerer en af de fordele ved social networking, som erhvervslivet skal få øjnene op for.
Det siger Alistair Rennie, som er IBM's chef for 'collaboration solutions'.
Andre mere traditionelle virksomheder var på scenen for at fortælle, hvad de fik ud af de sociale værktøjer.
Eksempelvis den kemiske virksomhed BASF, som fortalte, hvordan selskabets interne 'social networking site' gjorde det muligt for selskabet lynhurtigt at få sendt produkter til Kina, hvor en epidemisk hurtig spredning af svamp truede kornhøsten.
Flot udtrykt viser BASF-eksemplet, hvordan 'social networking' kapitaliserer på den kollektive bevidsthed og i dette tilfælde lynhurtigt fik slukket en truende "ildebrand".
En anden taler fra bankverdenen fortalte, at det ikke længere er muligt at købe sig til markedsandele i et mættet marked. Derimod er det muligt ved hjælp af 'social networking' at blive klogere på de lokale kunders behov ved at bruge den viden, de lokale medarbejdere sidder inde med.
Summa summarum. I årene fremover skal virksomhederne vride så meget som overhovedet muligt ud af det her 'social networking'-koncept.
De mange udviklere på Lotusphere får med andre ord rigeligt at bruge deres tid på fremover. Og helst uden at ende som en af Kevin Spaceys Usual Suspects.
Læs også: