Læs også:
Kevin Spacey: Sådan skabte jeg mit sociale netværk
Orlando: Godt og vel 5.000 Lotus Notes-entusiaster er i denne uge samlet i Dolphin Hotels Northern Hemisphere Ballroom til den 18. Lotusphere-konference.
Konferencens røde tråd er 'Get Social - Do Business' og er IBM's forsøg på at køre virksomheden i stilling til at håndtere de omsiggribende sociale medier både internt og i forhold til kunderne.
Ifølge en IBM-undersøgelse 'The 2010 IBM Global CEO Study' udkonkurrerer de virksomheder, som investerer i sociale forretningsværktøjer, deres ligesindede.
De hurtigt voksende angiver 'collaboration' (samarbejde) som en væsentlig årsag til væksten.
Derfor satses der på sociale teknologier
En af de mere kuriøse indlægsholdere på åbningsdagen var skuespilleren Kevin Spacey kendt fra American Beauty og The Usual Suspects.
Han lagde også ud med at sige: "Nu sidder I der og spørger jer selv; hvorfor i alverden inviterer IBM en skuespiller som mig til Lotusphere?" Forklaringen kommer Spacey med her.
'Social Business Software' bliver hastigt større. Således estimerer analysehuset IDC, at markedet for verdensomspændende sociale platforme vil øges med 33 procent i 2011 til 3,4 milliarder kroner og tredoble til en markedsværdi af godt 10 milliarder kroner i 2014.
Ifølge IDC er IBM's annonceringer i øvrigt noget, mange brugere har efterlyst de senere år.
"Og faktisk er det med sociale værktøjer og integration mellem datakilder og internetkoblede enheder ikke noget nyt. Først så vi unified communications, og så fulgte et 'social overlay' til integrationen."
Det fortæller Claus Mortensen, som arbejder for analysehuset IDC i Hong Kong som chef for området Digital Marketplace & New Media.
Notes og Twitter
Nyt er derimod en bedre integration mellem Lotus Notes-platformen og eksterne webbaserede netværk som eksempelvis Facebook og Twitter.
"Og der er en god grund til, at IBM går den vej. Det handler om compliance (at overholde gældende lovgivning, red.) og sikkerhed i forhold til integrationen med de sociale medier, og det er noget IBM's kunder beder om," siger Claus Mortensen.
Danmark bidrager med omkring 60 deltagere på konferencen fordelt omtrent 50/50 på kunder og partnere.
Blandt kunderne er Odense Kommune, Haldor Topsøe, Grundfos, Dovista og Danisco, mens partnerne strækker sig fra Arrow over Dalsgaard Data til Convergens.
Læs også: