Den kommende valgkamp kommer i høj grad til at foregå via de sociale medier og på den mobile platform.
Socialdemokraterne tilbyder eksempelvis at gøre dig til din egen kampagnechef på nettet.
Det er nemlig opfordringen i en ny Facebook-applikation, som er udviklet til partiet, der har en ambition om at skaffe flere frivillige til den kommende valgkampagne.
Venstre har foreløbig satset krudtet på den mobile platform i form af en applikation til iPhone.
Men der er mere på vej, for der er meget at hente fra denne skuffe, fortæller Niels Ole Finnemann, professor i medievidenskab ved Aarhus Universitet og netop afgået leder af Center for Internetforskning.
"Nettet, blogs og sociale tjenester er garant for en decentral kommunikationsform, hvor brugerne giver udtryk for, hvad de mener, er vigtigt. Samtidig kan en politiker differentiere sig fra et stramt politiprogram i en mere personlig netdebat."
"Hvis politikerne vil benytte nettet som informationskilde og ikke bare et værktøj til at udtrykke sig selv, kan de få et meget nuanceret billede af, hvad der rører sig i befolkningen," siger han, og han vurderer, at tendensen netop går i den retning.
Foghs spæde forsøg.
De første spæde digitale tiltag til en online-valgkamp blev taget ved sidste valg i 2007, dog uden den store succes.
I 2007 strakte politikerne sig til at oprette en facebook-profil til at kommunikere statiske budskaber, men formåede ikke at inddrage vælgerne i en dialog.
Dengang handlede det mere om at få omtale i de traditionelle medier for at være fremme i de digitale sko ved at have oprettet en Facebook-profil.
Det spæde forsøg resulterede i, at blot én procent af danskerne benyttede sig af sociale tjenester som Facebook til at søge information om kandidaterne til folketingsvalget eller til at deltage i politiske diskussioner.
Det viste en undersøgelse blandt 1.300 danskere, som Computerworld fik foretaget.
Men nu rykker partierne et skridt videre.
"Med eksempelvis Facebook-applikationer kan man diskutere politik under en paraply af underholdning, hvilket er essentielt. Hvis vælgerne keder sig, forsvinder de, hvis de engageres, begejstres de," siger Niels Ole Finnemann.
Tab valget på nettet
Socialdemokraterne begrunder udsendelsen af sit digitale kampagneværktøj med, at dem, der har flest frivillige og aktive i kampagnen, vil vinde valget.
"Vi så, hvordan Obama brugte nettet til at få folk til at være aktive i valgkampen. Nu går vi et skridt videre og giver danskerne mulighed for at lave deres egen kampagne fra hjemme-pc'en," siger Socialdemokraternes partisekretær, Lars Midtiby.
Netaktiviteter bobler da også op, med det er kun starten, for platformen er fundamentet til en sejr.
"Den stemningsprægede del af politik begynder blandt de unge, og de benytter nettet," begrunder Niels Ole Finnemann og tilføjer, at man ikke vinder valget på nettet, men at man kan tabe det, hvis man ikke klarer sig godt på internettet.