Artikel top billede

Foto: Eric Hood. (Foto: Eric Hood /)

Forbrugerrådet skyder længere mobil-binding ned

Venstre foreslår, at teleselskaberne skal kunne binde kunderne i længere tid, men det er til skade for forbrugerne, lyder det fra Forbrugerrådet.

Det skal være muligt at binde telekunderne i op til 12 måneder, foreslår Venstre i et nyt udspil til dansk telepolitik.
 
I dag er det kun muligt at binde kunderne i seks måneder, og hos Forbrugerrådet ser økonom Martin Salamon ingen grund til at forlænge bindingsperioden.
 
"Længere bindingsperioder mindsker forbrugernes valgfrihed og mulighed for at skifte selskab, når der kommer bedre tilbud eller service fra andre selskaber. Det er dermed med til at lægge en dæmper på konkurrencen," siger han.
 
Telebranchen har i flere år agiteret for at hæve den maksimale bindingsperiode. Ifølge teleselskaberne er det en fordel for forbrugerne, fordi de kan tilbyde lavere priser, hvis de er garanteret kunderne i længere tid.
 
"Teleselskaberne ser jo gerne, at deres risiko ved nye investeringer overvæltes på forbrugerne," siger Martin Salamon. 
 
Han har svært ved at se, at forbrugerne står som vindere ved at være bundet til et selskab i 12 måneder.

Dårligere service

Som eksempel fremhæver han en kunde, der har købt et 12 måneders abonnement hos et selskab, der efter købet viser sig at have dårlig datadækning eller dårlig kundeservice.
 
"Forlænget binding betyder, at jeg i ekstra seks måneder enten skal trækkes med en tjeneste, jeg ikke vil have, eller skal betale en frisættelsesafgift, der er uden nytte for mig," fortæller han.
 
Martin Salamon mener videre, at forlænget binding nedsætter teleselskabernes incitament til at yde bedre service, når deres kunder alligevel ikke kan forlade selskabet.
 
Han er ikke afvisende for, at der kan være tilfælde, hvor et abonnement bliver billigere for forbrugeren samlet set, hvis bindingsperioden forlænges.
 
"Men så betaler forbrugeren bare med manglende valgfrihed, større risiko og et marked, der er mindre konkurrencepræget. Det sunde prisfald skabes gennem konkurrence og effektivisering, og ikke gennem stavnsbinding," siger Martin Salamon.

Læs også: Venstre klar med plan: Mobilpriserne skal ned




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere