Læs også:
Rasende webkunder: Hvor er vores smartphones?
Vrede kunder politianmelder webbutik for fusk
I sidste uge skrev Computerworld at Diamond Data i flere tilfælde har trukket penge fra kunders konti uden at sende varerne.
Hos FDIH, Foreningen for Distance- og Internethandel, er bekæmpelsen den slags svindel imidlertid ikke noget, der er fylder meget på dagsordnen.
Her er fokus rettet den modsatte vej. Nemlig mod kunder, der forsøger at snyde web-handlerne.
Hører til sjældenhederne
"Egentlig svindel og misbrug af kundernes tillid er noget, som hører sjældenhederne til," vurderer Henrik Theil, kommunikationschef i FDIH.
Ifølge ham er problemerne, vi ser idag, typisk tilfælde, hvor hårdt pressede butikker ikke lever op til det, de skal levere, fordi det er de sidste aktiviteter i en døende forretning, der ofte går konkurs kort tid efter.
Derudover er der principielle diskussioner om, hvordan man for eksempel reparerer en computer.
"Vi er på et niveau, hvor der er grund til at have fuld tillid til dem, man handler med," siger han og peger på e-handelsmærket, hvis man vil være helt sikker.
En undersøgelse viste for nylig også, at danskerne er europamestre i nethandel.
FDIH, hvis medlemmer godt nok er netop forretningerne, oplever i stedet flere episoder, der går den anden vej.
"Vi oplever et stigende problem med nogen, der forsøger at bestille varer, få dem leveret og bagefter trækker betalingen tilbage eller bruger falske kreditkort. Det er faktisk et meget større problem. Det er netbutikkerne, der bliver klemt i øjeblikket" siger Henrik Theil.
Stigende kortsvindel på nettet
Hos Nets fører man statistik over Dankort-svindlen på nettet i Danmark.
Fra 2009 til 2010 er fuskeriet steget med 76 procent til svindel for i alt 6,7 millioner kroner ud af en omsætning på 14 milliarder. Omsætningen steg med 41 procent fra 9,9 milliarder kroner.
Svindlen stammer typisk fra kortoplysninger, som svindlere har hacket sig til, købt på nettet af andre hackere eller lignende.
De mest populære ting at svindle sig til er ifølge Nets typisk dyr forbrugerelektronik eller generelt situationer, hvor man som svindler kan få "penge ud".
Der er som regel tale om et egentligt tredjemandsmisbrug, som betyder, at forretningen oftest ender med et tab, da de ikke kan dokumentere, at kortholderen har modtaget varen. De må så forsøge at få varerne retur fra dem, som har modtaget dem.