Mobilproducenter som HTC, Samsung, Motorola, LG og Sony Ericsson spytter stribevis af telefoner ud med Googles styresystem, Android.
Det er en satsning, der blandt andet vendte en negativ udvikling hos Sony Ericsson i 2010.
Men giganten over dem alle på mobilmarkedet, Nokia, holder sig fra Android. I stedet holder den finske koncern fast i sin platform Symbian, ligesom selskabet er i gang med at udvikle platformen Meego til de mest avancerede smartphones.
Spørgsmålet er dog, hvilke producenter der vælger den rigtige strategi.
Aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank vurderer, at det er rigtigt af Nokia at holde fast i at gå egne veje.
"Nokia skal turde at skille sig ud og have sit eget univers frem for at vælge den nemme løsning i form af Android. Hopper Nokia på Android-bølgen, så er det som at tisse i bukserne for at holde sig varm," siger han og uddyber:
"Det vil være en katastrofe for Nokia, hvis selskabet vælger Android. Nokia skal med sin markedsposition og sine muskler have sit eget system, så kunderne ikke er i tvivl om, at Nokia er noget, som er differentieret fra andre telefoner."
Fik overskud efter Android-satsning
Sony Ericsson formåede ellers i 2010 at få bedre fat i den øverste ende af smartphone-markedet, hvor Nokia de seneste år har fået det sværere og sværere.
Men en rendyrket Android-strategi som Sony Ericssons er ikke uden risici, vurderer Morten Imsgard.
"Sony Ericsson kommer til at slås med at skille sig ud fremover. Er kundernes loyalitet hos Sony Ericssons hardware eller hos Android," spørger han.
Bliver kamp om pris
I værste fald kan Android-satsningen sende Sony Ericsson ud i en konkurrence, hvor kun prisen er afgørende.
"Sony Ericsson bliver reduceret til et selskab, der bare leverer en pæn skal til Android, hvis virksomheden fejler på at skille sig ud på hardwaresiden. Sker det, så skal de kæmpe om kunder, der bare går efter Googles styresystem i den flotteste indpakning til den laveste pris," fortæller han.
Morten Imsgard er dermed på linje med aktieanalytiker Robert Jakobsen fra Jyske Bank, der i sidste uge påpegede, at Android-satsningen hos Sony Ericsson er et tveægget sværd.
"Det har været fornuftigt af Sony Ericsson at satse på Android, for firmaet har tjent penge på det i 2010, men det er en udfordring for dem at differentiere sig på lidt længere sigt," sagde Robert Jakobsen.
De seneste tal fra analysehuset Gartner Research viser, at Symbian fortsat er verdens mest udbredte platform med 37 procent af markedet. Android følger efter med 26 procent, viser Gartners tal for tredje kvartal 2010.