12.310 kroner.
Så meget brugte danske nethandlere i gennemsnit i 2010, og det giver os førertrøjen foran 10 andre europæiske lande, viser en ny rapport iværksat af Kelkoo og udarbejdet af Centre for Retail Research.
Danskernes købelyst væltede dermed Storbritanien af førstepladsen, som nu må se sig forvist til en andenplads med 11.297 kroner i gennemsnit.
"De danske salgstal for e-handlen forventes at fortsætte med at stige i løbet af næste år. I 2011 vil vi se e-handlen overtage en betydelig markedsandel af detailhandlen i Danmark, og ud af én krone vil otte ører i gennemsnit blive brugt på e-handel," forklarer Bo Jensen, country manager hos Kelkoo.
Men selvom danskerne er glade onlinehandlere, så har de stadig ikke fået øjnene op for at handle dagligvarer på nettet. Det kan du læse mere om her: Danskerne aner intet om net-supermarkeder.
Bronze i e-handel per indbygger
Fordeles den samlede danske e-handel ud per dansker, er vi også særdeles godt med i Europa.
E-salget per indbygger i Danmark er på 6.086 kroner, og det giver os en tredjeplads, kun overgået af Storbritanien med 6.421 kroner og Norge med 6.346 kroner.
I den anden ende af skalaen finder man Polen med 653 kroner og Italien med 1.296 kroner per indbygger. Det skyldes blandt andet den forholdsvis lave internetadgang i disse lande og det umodne onlinemarked.
To-cifret vækst i 2011
I 2010 endte det samlede danske onlinesalg på 33,5 milliarder kroner, og det er en stigning på 17 procent i forhold til 2009.
Den tendens vil fortsætte i 2011.
"Vi forudser, at danske netbutikker vil opleve en gennemsnitlig stigning i onlinesalget på 16 procent i år," konkluderer Bo Jensen.
Dermed rykker onlinehandel betydeligt mere end den generelle detailhandel, der står til en stigning på kun 1,4 procent.