I Nordfyns Kommune kæmper man med at få sendt NemID udover rampen og derigennem dirigere borgerne ind på digital post på Borger.dk-portalen.
Derfor havde Borgmesterkontoret i Nordfyns Kommune i forbindelse med efterårets eDag3-arrangement arrangeret en konkurrence mellem 1. november og 31. december 2010, hvor præmien var en hjemmemiddag til en værdi af 5.000 kroner.
Borgere med folkeregisteradresse i Nordfyn, der bestilte et NemID-login og satte et flueben ved, at man gerne ville kontaktes digitalt af kommunen, kunne deltage i konkurrencen.
Da tilmeldingsfristen udløb den 31. december stod Kim Kappel Christensen fra Otterup tilbage med sejren og middagen.
Få borgerne over på den digitale kanal
Men hvorfor skal der ligefrem lokkemad på bordet for at få borgerne lokket til at få sig et NemID-login og derigennem kommunikere sikkert og fortroligt med kommunen fra digital post i Borger.dk?
"Vi har en del ældre borgere, der gerne skal kunne kontaktes ad den digitale kanal, og vi tog initiativet til middagen for at animere folk til at få NemID og bruge digital post. Det svarer til, at borgerne fik en billigere behandling eller bonus for at være på den digitale kanal," fortæller Nordfyns Kommunes it-chef Per Stenaa.
Han forklarer, at det er ekstremt vigtigt af få borgerne i kommunen over på den digitale kanal, fordi alternativet er at sende breve til otte kroner.
105 tilmeldte
Portoen på snail-mail harmonerer med andre ord rigtig dårligt med regeringens besparelseskrav, hvor kommunen har budgetteret med portobesparelser på omkring 600.000 kroner i 2011.
"Vi ved, at det er svært at få folk over på digital post, men vi blev jo nødt til at gøre et eller andet - og gerne utraditionelt. Vi kan jo ikke tvinge borgerne over på den digitale kanal," lyder forklaringen fra Per Stenaa.
Kommunen har med konkurrencen og den gratis hjemmemiddag opnået at få 105 tilmeldte på to måneder ud af et samlet indbyggertal på cirka 30.000 sjæle.
"Hvis vi ikke havde udlovet en middag, så var der slet ikke sket noget," siger Per Stenaa.
Kommunen havde i forbindelse med konkurrencen sendt reklamer på lokalradiostationen Radio3 og via bannerannoncer hos Fyens Stiftstidende.