Artikel top billede

10 gratis og stærke udvidelser til Microsoft Office

Har du investeret i Office, giver Microsoft dig masser af gratis godbider, der øger din produktivitet, giver dig nye funktioner eller nye muligheder for at arbejde med dine dokumenter, præsentationer og regneark. Vi har samlet en buket af de mest spændende - lige til at hente og installere!

1. 10 gratis udvidelser til Microsoft Office

Vi har samlet nogle af de gratis programmer, vi synes bedst om - og flere af dem benytter vi selv i hverdagen.

Listen er meget længere, men desværre er der ikke en samlet oversigt nogen steder. Du er selv nødt til at yde en indsats for at finde programmerne rundt om på Microsofts mange hjemmesider.

Flere af programmerne er udsendt af Microsoft Research og Microsoft OfficeLabs som prototyper på funktioner og koncepter, der måske en dag vil være at finde i fremtidige versioner af Microsoft Windows og Office.

Andre igen binder Windows Live-platformen sammen med Office og Windows samt gør det muligt at dele og synkronisere indhold på harddisken over internettet - og andre igen er små, snedige selvstændige programmer, der støtter op om f.eks. skriveprocessen.

2. Forgotten Attachment Detector

Vi har vel prøvet det alle sammen: Glemt at få vedhæftet det vigtige dokument i en mail, vi har fået sendt for tidligt. Der er ikke andet for end at sende en ny mail, hvor vi husker at vedhæfte dokumenet og komme med en eller anden fåret undskyldning for at have været lidt for trigger-happy på Send-knappen.

Med Forgotten Attachment Detector (FAD) kan du undgå at få sendt mailen, før du har vedhæftet filen. Eller rettere: Tillægsprogrammet advarer dig, hvis du sender en mail, programmet mener, at du skulle have vedhæftet en fil til. Den gætter ikke rigtigt hver gang, men hellere en advarsel for meget end én for lidt.

FAD kræver, at du har installeret Microsoft Visual Studio Tools for the Microsoft Office system. Har du ikke det, får du et link til den nyeste version I forbindelse med installationen af FAD - og kan så installere Visual Studio Tools først.
 
Du kan hente FAD her. 

Når du har installeret programmet, skal du lige forbi Tilføjelsesprogrammer-fanen i Outlook 2010 og klikke på FAD-knappen. Her lærer du programmet de danske ord, du normalt vil skrive i din mail, hvis du har tænkt dig at vedhæfte et dokument til mailen.

Programmet kender allerede en række engelske termer, så det er kun danske ord som "vedhæftet", "sender", "dokument" og den slags, du skal lære programmet.

Hver gang et af de ord, der står på listen, optræder i teksten i din mail, råber FAD op, hvis du klikker på Send-knappen uden at have hæftet en fil til mailen. Nemt, enkelt og lige til.

3. Noreplyall

Har du nogensinde sendt en mail til en kollega med en masse andre modtagere i CC, hvor du ønskede, at de kun kunne svare til dig - altså at det ikke var muligt for kollegaen at klikke på Besvar alle-knappen?

Eller hvad med at forhindre, at modtageren af en mail kan videresende den til andre?

Begge dele er muligt med det lille tillægsprogram Noreplyall til Microsoft Outlook. Alt hvad du skal gøre er at hente det fra denne side og installere det.

Ligesom FAD kræver det Microsoft Visual Studio Tools for the Microsoft Office system, men det installeres undervejs, hvis du ikke allerede har installeret det.

4. Outlook Connector Pack

Vil du gerne håndtere din Hotmail-konto fra Outlook, er den smarteste løsning at installere den særlige Outlook Connector Pack. Så får du både din Hotmail og vist opdateringer fra dine Messenger-venner i Outlook.

Outlook Connector Pack er en del af Windows Live Essentials og omfatter Microsoft Outlook Hotmail Connector og Microsoft Outlook Social Connector Provider til Windows Live Messenger.

Installerer du pakken på den computer, hvor du har Outlook kørende, kan du have forbindelse til både Windows Live Hotmail og Messenger fra Outlook.

Pakken installeres automatisk, første gang du installerer Windows Live Essentials. Du kan også hente og installere den her.

Når først pakken er installeret, kan du få vist din Hotmail-postkasse i Outlook.

Anvender du Outlook 2010, vil du også have adgang til statusopdateringer fra alle dine Messenger-kontakter i Outlook.

Det betyder, at du altid har adgang til de seneste FaceBook-statusopdateringer mv. fra de mails, du har modtaget fra dine Messenger- og Facebook-kontakter i den særlige Personer-rude i Post-sektionen i Outlook 2010.

5. PPTPlex

PPTPlex er et snedigt lille udvidelsesprogram til PowerPoint, der gør det muligt at zoome ind og ud på et hvilket som helst dias i din præsentation og på den måde kunne springe rundt mellem de enkelte dias, så den sekventielle strøm af dias, som en PowerPoint-præsentation normalt er opbygget af, kan brydes - til gavn og glæde for dine tilhørere ... og dig selv.

Det giver med andre ord en meget mere flydende måde at bevæge sig rundt i præsentationen på. Og har du en touchskærm, kan du bevæge dig rundt i præsentationen ved at pege på de enkelte dias, der vises som en form for landkort i stedet for den normale sekventielle visning af de enkelte dias et efter et.

Du finder udvidelsesprogrammet her.

6. Microsoft Producer for PowerPoint

Lidt i samme boldgade som PPTPlex er Microsoft Producer for PowerPoint. Det er et tillægsprogram, der gør det muligt at skabe interaktive præsentationer og gør det lettere at integrere lyd, video og animationer i din præsentation. Du kan tilmed udgive præsentationen i en webbaseret version, folk kan se på internettet.

Det er ideelt til at bygge små, simple e-learning-agtige præsentationer med, og faktisk bruger flere danske virksomheder i dag Producer til at producere netop intern e-learning med.

Har du Office 2007, er alt hvad du skal gøre, at hente og installere Producer fra programmets hjemmeside her.

Bruger du Office 2010, skal det være en 32-bit version, og du skal forbi denne side og hente Office Automation Runtime.

7. Canvas for OneNote

Canvas for OneNote gør det muligt at se alle dine sider i en OneNote-notesbog, som om de lå som løse ark papir på et bord. Det er et konceptoplæg fra Microsofts eget OfficeLabs, der med tiden godt kunne gå hen og blive brugergrænsefladen i en kommende touch-version af Microsoft Office. 

På kanvasset kan du flytte rundt på siderne ved at trække i dem, zoome ind på dem enten ved hjælp af venstre og højre musetast eller ved hjælp af scroll-hjulet på din mus. 

Dobbeltklikker du på en side, åbnes den i OneNote, og du kan redigere i den. Når du returnerer til kanvasset ved at klikke på Return to canvas-knappen, opdateres siderne på kanvasset med de ændringer og tilføjelser, du har foretaget. Tilføjer du en ny side i OneNote, vises den også på kanvasset og vice versa.  

Canvas for OneNote gør det muligt at navigere i OneNote på en helt ny måde, og det visuelle overblik, det giver over din notesbog, gør det muligt at arrangere noterne nemt og enkelt. Det er en genial brugergrænseflade for folk, der tænker meget visuelt. Selv om det aldrig bliver et rigtigt mindmap, er det godt til at skabe overblik over dine notesbøger. 

Du kan hente programmet her.

8. Sticky Sorter

Har du brug for noget, der er tættere på et mindmap end Canvas for OneNote, er OfficeLabs Sticky Sorter et rigtigt godt bud.

Det er et lille program, der gør det muligt at oprette Sticky Notes af den slags, du måske allerede kender fra Microsoft Windows 7 og fra Noter-sektionen i Outlook.

Som sådan er det ikke et program, der relaterer til Office, men det er godt til at få styr på dine tanker, inden du skal i gang med f.eks. en præsentation eller et dokument - og dit note-kompleks kan eksporteres til Excel i CSV-format, så du kan få den struktur, du har opbygget i Sticky Sorter, over i Microsoft Office.

Undervejs kan du så gruppere, arrangere og flytte rundt på dem, så de giver overblik over det emne, du brainstormer over.
Det svarer lidt til at bruge Post-it lapper på en tavle eller væg til en brainstorm og så efterfølgende reorganisere dem.

Har du allerede en stak noter gemt i en CSV-fil - og hvem katten gemmer lige notater i Excel - kan du importere dem i Sticky Sorter ved at åbne CSV-filen.

Omvendt kan du også importere en CSV-fil oprettet i Sticky Sorter i Excel, og hvis man tænker lidt over tingene, er jeg helt sikker på, at man kan bruge Sticky Sorter til at bearbejde de informationer, man normalt ellers ville rode med i Excel, på en meget mere visuel og overskuelig måde, end det er muligt i et regneark.

Programmet kan hentes her.

9. Ribbon Hero

Ribbon Hero er nok et af de mest geniale værktøjer til at lære de mange nye muligheder i den båndbaserede brugergrænseflade i Microsoft Office 2007 og 2010 på.

Det er udformet som et spil, hvor du dyster i, hvor dygtig du er til at anvende Båndet i Office med dine venner. Du kan sammenligne din score med dine venners via Facebook, hvis du hører til den konkurrenceprægede type.

Du kan spille Ribbon Hero i Word, Excel, PowerPoint og OneNote, og det fungerer ved, at Ribbon Hero tilføjer en ekstra knap på Startside-fanen i de Office-programmer, du vælger at spille Ribbon Hero i.

Når du klikker på knappen, får du stillet en opgave i det pågældende program, som du skal løse. Opgaverne er meget lette til at starte med, men i takt med at du bliver bedre - og i takt med at Ribbon Hero lærer dig kende - bliver opgaverne sværere og sværere.

Din score opdateres løbende under knappen på Båndet. Scoren er dels baseret på, hvordan du klarer de opgaver, du bliver stillet, når du klikker på knappen, dels på, hvor smart du er til at anvende Båndet i hverdagen. For Ribbon Hero holder øje med, hvad du foretager dig i programmet og rater dig løbende, baseret på hvor smart du løser dine arbejdsopgaver.

Jeg har produceret træning, e-learning og skrevet et par meter bøger om diverse it-programmer, men dette er bestemt en af de snedigste måder at lære på, jeg nogensinde er løbet ind i - og jeg forbavses tit over, hvor god Ribbon Hero er til at præsentere relevante opgaver for mig, baseret på hvad jeg har foretaget mig for nylig i det pågældende program.
 
Det allerbedste er, at det er læring, du kan tage, når du har tid, lyst eller bare brug for en pause fra arbejdet. Det er absolut en nytænkning inden for træning, som jeg tror, at vi kommer til at se meget mere til i fremtiden.

Du kan hente programmet her.

10. Chart Advisor

Chart Advisor er et snedigt plugin til Excel, der analyserer dit regneark og giver dig et bud på, hvordan du får skabt det mest informative diagram til at illustrere dit talsæt.

Chart Advisor's forslag er baseret på, hvilke data du har i de enkelte rækker og kolonner i dit regneark. Desværre virker plugin'et stadigvæk kun med Office 2007.

Du kan hente det her.

11. PowerPivot

Er du en rigtig Pivottabel-haj, er PowerPivot svaret på alle dine våde drømme.

Med Microsoft PowerPivot til Microsoft Excel 2010 kan du hurtigt omdanne store mængder data i et regneark til forståelige og overskuelige informationer og få de svar, du har brug for, i løbet af ingen tid.

PowerPivot er rå POWER, for du kan håndtere talsæt, der er langt større, end Excel normalt kan håndtere (helt op til flere millioner rækker) - og det vel at mærke lige så hurtigt, som hvis der kun var et par hundrede rækker data som grundlag for din PowerPivot.

PowerPivot kræver, at du har Express-udgaven af Microsoft SQL Server 2008 kørende på din computer.

Det er SQL Serveren, der leverer regnekraften, so to speak - og som gør det muligt at integrere data fra flere kilder, herunder virksomhedsdatabaser som f.eks. jeres økonomisystem, andre regneark eller databaserapporter eller datafeeds fra internettet.

Excel udvides også med det såkaldte DAX-sprog (Data Analysis Expressions), der gør det muligt at skrive særdeles kraftfulde databasekald, der kan hente data ind i dine regneark fra eksterne databaser og efterfølgende definere avancerede beregninger ved hjælp af intuitive udtryk.

Det lyder ret langhåret, men ved hjælp af PowerPivot er det nemt at undersøge, analysere og bygge rapporter uden at være afhængig af særlig specialviden. Alt kan klares fra Excel 2010 ved hjælp af de analyseværktøjer, du kender.

PowerPivot dukker op som en ny fane yderst til højre i Båndet - og der følger et særligt program med til at bygge de forespørgsler, der skal levere data til din Pivottabel.

Du kan hente PowerPivot her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere