Artikel top billede

Nye reklamekroner gør Joost selvstændig igen

Fordi den nuværende ejer oplever fornyet interesse i reklamefinancierede internetvideoer, genopstår Joost nu som datterselskab med fokus på videoreklamer.

Computerworld News Service: Det meget omtalte firma inden for internet-tv, Joost, er igen en selvstændig virksomhed et år efter, at det blev opslugt af et annoncerings-netværk.

Dets genopståen antyder en mere profitabel fremtid for reklamefinansierede webvideoer, hvor mange service-leverandører ellers har kæmpet med at dække deres omkostninger.

Adconion Media Group, der købte Joosts aktiver i november 2009, har nu besluttet at gøre Joost Video Network til et separat datterselskab i et forsøg på at snuppe en større del af reklamemarkedet for onlinevideoer.

Joost startede som et projekt, der skulle ruske op i distributionen af internet-tv-indhold ved hjælp af peer-to-peer-software, hvilket er en strategi, som firmaets stiftere, Niklas Zennström og Janus Friis, allerede havde forsøgt med tjenesterne Kazaa til musik og Skype til IP-telefoni.

De havde dog mindre succes med video end med musik og telefoni og sidst i 2008 drejede de nøglen om på Joosts P2P-service og begyndte i stedet at levere video fra en webserver ved hjælp af Flash.

Under et år senere efter endnu et strategiskift til salg til andre medievirksomheder af teknologi til levering af video, solgte Zennström og Friis "visse af Joosts aktiver" til Adconion for et ikke offentliggjort beløb, blev det dengang oplyst.

I marts 2010 tog Adconion disse aktiver i brug og lancerede annonceringsplatformen til onlinevideoer, Joost Video Network. Denne platform gør det ifølge Adconion muligt for annoncørerne at præsentere deres produkter eksempelvis ved hjælp af afspilning af videoreklamer forud for det egentlige indhold eller ved hjælp af bannerreklamer henover selve onlinevideoen.

Adconion tjener penge på først at købe store mængder af reklamepladser fra mange forskellige kilder og derefter sælge dem til annoncører, der er interesserede i at nå ud til en bestemt målgruppe frem for specifikke websites.

Annoncørerne ved ikke selv, hvor deres reklamer bliver vist, blot at de efter hensigten vil blive vist for et relevant publikum. Fordelen for annoncørerne er ifølge Adconion lave priser sammenlignet med at købe annoncepladser direkte fra websites. 

De oprindelige visioner

Årsagen bag at gøre Joost til et selvstændigt datterselskab er at kunne drage bedre fordel af den stigende interesse i videoreklamer, hvilket går hånd i hånd med den stigende mængde videoindhold på internettet.

På under 12 måneder er den globale omsætning fra Joost Video Network blevet firedoblet til næsten 165 millioner kroner og virksomheden forventer en trecifret vækst i 2011, fremhæves det i en pressemeddelelse.

I marts vil der blive lanceret et dedikeret Joost-website til annoncører og mediebureau-partnere, oplyser Adconion.

Datterselskabet vil også stå for video-websitet Joost.com, der ligger tættere op ad Zennströms og Friis' oprindelige vision for Joost.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Skab værdi med produktkonfiguration i Dynamics 365

Deltag i dette webinar og lær, hvordan du kan skabe øget værdi gennem produktkonfiguration med Microsoft Dynamics 365 standard konfigurator og Easy Creator. Eksperter fra CGI vil dele deres indsigt i, hvordan produktkonfiguration kan optimere processer, forbedre kvalitet og øge kundetilfredshed.

05. februar 2025 | Læs mere


Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere






White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering