Det har været nogle travle uger for Helle Guldmann, indehaver af netbutikken House of Kids.
Mandag i forrige uge skrev hun et debat-indlæg på inværksætter-sitet Amino, hvor hun klagede sin nød over de forestående ændringer af Post Danmarks takster for pakkeforsendelse.
Indlægget gav genklang i det danske iværksætter-miljø, og i skrivende stund er der kommet tæt på 400 kommentarer til indlægget.
Transportminister inviteret til kaffe
Helle Guldmanns debatindlæg var med til at stille skarpt på de ændrede taksters konsekvenser for danske netbutikker. Helle Guldmann fulgte debatindlægget op med et møde med Post Danmark ligesom hun inviterede transportministeren til kaffe.
Kaffeslabberads med transportministeren blev det ikke til i denne omgang, men i fredags mødtes hun med Post Danmark, hvor hun forklarede baggrunden for sin kritik.
Post Danmark lyttede til kritikken, og i løbet af weekenden besluttede Post Danmark at ændre reglerne for taksterne.
Ændringerne betyder, at flere hundrede procents forhøjelser af Post Danmark priser for pakkeforsendelse undgås.
Egentlig havde Helle Guldmann ikke tænkt sig at bruge tid på den slags. Med fuld fart på netbutikken House of Kids og et par store forretningsprojekter i horisonten - heriblandt et unikt dansk netsamarbejde med Nike - er der nok at se til for Helle Guldmann.
Takst-forhøjelse gemt i brev
Derfor lagde hun i første omgang heller ikke så meget mærke til, hvad de foreslåede takst-ændringer reelt ville betyde for hendes egen netbutik.
"Der kom et brev fra Post Danmark for et par uger siden. Der var nogle linier om, at der nu ville komme volumenberegning i stedet for vægtberegning. Det ville have betydning for folk, der sendte meget store pakker. Som jeg læste det, tænkte jeg, at det ikke var relevant for mig," fortæller Helle Guldmann.
Hun tog sig derfor ikke videre af brevet og lagde det væk uden at tænke mere over det.
Det var først, da en anden netbutik-indehaver kontaktede hende, at Helle Guldmann kiggede nærmere på portoforhøjelsen.
"Det var en kollega, der sælger dametøj, hvis mand havde sat sig ind i det. Hun ringede tre gange i løbet af en uge og var sådan lidt i panik. Jeg slog det bare hen, indtil jeg selv satte mig ind i det. Andre netbutik-indehavere, jeg har talt med, har gjort som mig. De har skimmet brevet og så lagt det til side. Det er ikke skrevet, så man bliver opmærksom på det," mener Helle Guldmann.
Mener Danmark det alvorligt med e-handel?
I starten fokuserede Helle Guldmann på de nye taksters betydning for sin egen netbutik, men hun indså hurtigt, at det var et generelt problem for danske netbutikker.
"Den første dag tænkte jeg meget på min egen butik, men da jeg startede indlægget på Amino, kunne jeg godt se, at det var et landsdækkende problem. Det var blevet en sag for alle webshops," siger Helle Guldmann.
Som Helle Guldmann ser det, er det ting som Post Danmarks oprindeligt planlagte portoforhøjelser, der gør livet ekstra besværligt for danske netbutikker, der i forvejen har det svært i konkurrencen med udenlandske netbutikker.
"Det, jeg er rigtig bange for, er, at folk begynder at kigge til udlandet," siger Helle Guldmann.
Ifølge Helle Guldmann er fragtomkostninger meget lavere i eksempelvis Tyskland, hvilket betyder, at det kan betale sig for danske netbutikker at have varelager der. Fra Tyskland kan pakker sendes til danske kunder billigere, end hvis varelageret ligger i Danmark.
Helle Guldmann overvejede selv at flytte sit varelager til Tyskland, hvis Post Danmarks oprindelige pakketakster forblev uændrede.
Den mulighed er skrinlagt indtil videre, men nogle danske netbutikker er allerede gået den vej, påpeger hun.
Hun bevarer dog sit lager i Danmark, men er trods porto-ændringerne begyndt at se på alternativer til Post Danmarks pakkeforsendelse.
Alternativer til Post Danmark
Hun har haft møde med GLS, der sender pakker til private og virksomheder. Med GLS skal en kunde selv hente sine pakker i den nærmeste GLS Pakke shop frem for som med Post Danmark at få dem leveret direkte til sin dør. GLS har omkring 500 af den slags opsamlingssteder i Danmark
"Der er så eksempelvis GLS som alternativ. Der skal folk afhente deres pakker hos Blockbuster og andre steder. Det er en anden måde at gøre det på," siger Helle Guldmann.
Selv om Post Danmark nu har ændret på reglerne, vil Helle Guldmann fremover give sine kunder valget mellem et billigere GLS med levering til opsamlingssteder og et dyrere Post Danmark med dørlevering.
Anvender Facebook aktivt til markedsresearch
House of Kids har sin egen Facebook-profil, og den anvender Helle Guldmann aktivt til at komme i dialog med sine mest trofaste kunder. Blandt andet spurgte hun i sidste uge om, hvad de ville sige til at anvende GLS:
"Da Post Danmark hæver priserne ret meget pr 1. april 2011, kunne jeg godt tænke mig at vide om nogen af jer har erfaringer med at modtage pakker leveret i GLS PakkeShops? Og om det er en valgmulighed som I godt kunne tænke jer hos House of Kids i fremtiden?"
I løbet af kort tid havde 168 Facebook-venner af House of Kids svaret på det spørgsmål. Det er værdifuld information, selv om Helle Guldmann er klar over, at kunderne på Facebook blot er en del af hendes kundekreds.
"20 procent af de, som svarede, ville kun bruge Post Danmark," siger Helle Guldmann og tilføjer:
"Dem på Facebook er dem der handler meget på nettet og er meget online. Jeg har også kunder, der ikke er så aktive."
Selvlært Facebook-udvikler
Helle Guldmann er uddannet grafiker, men er altid parat til at lære noget nyt. Blandt andet har hun selv tilpasset House of Kids Facebook-profil, der i modsætning til standard Facebook-profiler har fået sit eget velkomst-faneblad og andre features.
Læs Business Centers Gode råd: Sådan får du succes med Facebook
Selv om hun som grafiker har en del erfaring med design er det så ikke svært at tilrette Facebook-sider?
"Nej, det er ikke så besværligt. Man kan jo google sig til meget i dag. Og så bruger jeg også Amino til at spørge, hvor jeg kan finde oplysninger om, hvordan man kan lave det her selv," siger Helle Guldmann, der også selv oprettede første version af House of Kids-netbutikken for små seks år siden i 2005.
"Jeg anvendte Dandomain. De har noget CMS (Content Management System, red.), hvor man selv kan lære det. Der brugte jeg nogle uger på at sætte mig ind i, hvordan sådan noget fungerer, og så oprettede jeg en webshop. Jeg har ingen it-baggrund, men som grafiker har jeg arbejdet med billeder og sådan noget. Men man behøver ikke at kunne kode i dag for at oprette en webshop. Det er lavet, så almindelige mennesker kan lære det," siger Helle Guldmann.
I dag er websitet for House of Kids dog blevet udviklet af et eksternt firma.
"Vi fik opgraderet for et halvt års tid siden fra det egenudviklede til en professionel platform. Vi har mange flere muligheder nu, eksempelvis er det muligt at søge på størrelser. Det kunne man ikke i det gamle system. Et kæmpeplus," siger Helle Guldmann, der også er ved at indføre en kvik-betaling, så det bliver nemmere for kunderne at handle.
"Det gælder om at gøre det nemmere for folk. Derfor får vi understøttelse af kvik-betaling, hvor kunder blot skal indtaste mail og password, så kører betalingen igennem," siger Helle Guldmann.
Det er kun første gang, man skal indtaste kreditkortnummer. Det bliver gemt i krypteret form, så kunden efterfølgende kun skal indtaste mail og password for at identificere sig og få gennemført sin betaling.
Anvender Trustpilot.dk til at fange svipsere
Business Center har tidligere beskrevet, hvordan din virksomhed kan få et bedre omdømme på nettet, blandt andet ved at anvende en tjeneste som Trustpilot.dk.
Det er noget, som Helle Guldmann benytter sig af.
"Vi sender mails ud til vores kunder via trustpilot.dk, så kunderne kan vurdere vores services. Det giver os mulighed for at fange de enkelte kunder, der er skuffede over et eller andet. Så kan man besvare dem og give noget kompensation. De bliver glade, fordi man tager sig af det," siger Helle Guldmann.
Helle Guldmann tager gerne nye net-værktøjer i brug, men kun hvis de kan gavne forretningen og hendes kunder.
"Twitter bruger vi ikke endnu. Danskerne bruger det vist ikke så meget endnu. Jeg vil ikke afvise det, men lige nu vil vi ikke bruge tiden på det," siger Helle Guldmann.
Unikt samarbejde med Nike
Helle Guldmann har nemlig masser at bruge sin tid på. I løbet af foråret skal House of Kids udvide med en sports-sektion, og det sker med lidt af et scoop for House of Kids.
"Vi udvider med Nike-sportstøj. De sælger ellers ikke børnetøj på nettet i Danmark, men vi bliver de første, der kommer til det. Det er lidt stort," siger Helle Guldmann stolt.
Det er da også et skulderklap at få fra et verdenskendt brand, der hæger meget om sit omdømme og derfor vælger sine forhandlere med omhu.
"I april kommer de første varer. Det bliver rigtig godt."
Større målgruppe
Sidst på sommeren sker endnu en udvidelse af House of Kids. I dag henvender House of Kids sig til forældre med børn op til 10 år, men til august udvides det med børn op til 16 år.
"Vi åbner en tweens-afdeling til august. Kunder, der har fulgt os siden 2005, har fået halvvoksne børn nu. Den nye tweens-afdeling betyder, at de kan fortsætte som kunder hos os," siger Helle Guldmann.
Har en fantastisk mand
"Så skal du også spørge om mit bagland," foreslår Helle Guldmann, da Business Center interviewer hende om Post Danmark-takster og forretningen House of Kids.
Hun er nemlig meget taknemlig for at have "en fantastisk mand", der sørger for det meste derhjemme.
"Jeg kan komme hjem 17-17.30, og så er der lavet mad og alt muligt andet. Det er rigtig dejligt, at jeg kan komme hjem og være sammen med mine børn og ikke stå med alt det andet. Det er fedt, da det tit er manden, som har de sene arbejdstider," siger en taknemlig Helle Guldmann, der også fik tid til at sende et brev til transportminister Hans Christian Schmidt i forrige uge, da Post Danmark-sagen var på højdepunktet.
Selv om pakkeporto-sagen tilsyneladende er blevet løst, er transportministeren stadig velkommen til at lægge vejen forbi Odder og få en kop kaffe samt en snak med Helle Guldmann og hendes mand om danske netbutikkers vilkår.