De danske forbrugere er ikke meget for at købe æg, mælk og gær med musen.
Faktisk har hovedparten af danskerne aldrig prøvet at handle dagligvarer i et net-supermarked. 90 procent har således ikke lagt brød, smør og pålæg i den virtuelle kurv. Og det skyldes måske, at knap 40 procent af danskerne overhovedet ikke kender nogle net-supermarkeder.
Det viser en undersøgelse, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har foretaget i samarbejde med TNS Gallup, der har spurgt 2.152 forbrugere om deres kendskab og holdninger til 10 net-supermarkeder i Danmark.
Jagter tilbud på nettet
Økonomiske besparelser er hovedargumentet for at handle på nettet.
"Undersøgelsen viser, at mange forbrugere gerne vil handle dagligvarer på nettet, hvis varerne er billigere end i butikkerne. De, der ikke bruger netsupermarkeder, tænker altså mere på varens pris, end på hvor meget tid, transport og slæb man sparer", udtaler Søren Gaard, kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse.
Næsten halvdelen (48 procent) af de forbrugere, der ikke har handlet hos net-supermarkeder, vil overveje det, hvis varerne var billigere end i almindelige butikker
Hvor og hvornår?
Omkring en tredjedel af de handlende i undersøgelsen angiver tidsbesparelse og geografisk uafhængighed som en stor fordel i forhold til at klikke sig igennem hylderne og undgå den obligatoriske kø for at slippe slanterne ved udgangen.
Flere fortæller, at de ville handle ind online, hvis de kunne vide sig sikre på, hvornår varerne blev leveret.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har foretaget flere prøvekøb for at teste kvaliteten af leverancerne.
"Prøvekøbene viser, at der i stort set alle tilfælde er overensstemmelse mellem bestilling og den faktiske levering - både når det gælder varernes kvalitet, og hvorvidt man modtager de korrekte varer til den aftalte tid," skriver styrelsen i en pressemeddelelse i forbindelse med undersøgelsen.