Computerworld News Service: Alle Googles strategiske initiativer for i år er på mobilområdet, skriver virksomhedens CEO frem til april, Eric Schmidt, i en gæsteartikel i Harvard Business Review med titlen Preparing for the Big Mobile Revolution.
Her fremlægger han tre udviklinger, som Google har planer om at fremme for at realisere visionen om at kunne levere personligt tilpasset, aktuel og geografisk relevant information.
Hurtige mobilnetværk
Den første er udviklingen af hurtige mobilnetværk, særligt LTE, skriver Schmidt. De vil "føre til nye og kreative - hovedsageligt underholdnings- og sociale - anvendelsesmuligheder for disse telefon-platforme," skriver han.
Alle de større teleoperatører i USA er allerede i gang med at bygge LTE-netværk eller har offentliggjort, at de planlægger at gøre det. Selvom Google ikke arbejder med at bygge mobilnetværk, så støtter virksomheden mobilt bredbånd.
Google pressede eksempelvis på for at få USA's Federal Communications Commission til at kræve, at vinderne af en auktion om frekvensbånd for nylig tillader enhver enhed og enhver applikation at køre på netværkene. Det vil sikre, at fremtidige tjenester fra Google ikke bliver blokeret af teleoperatørerne.
FCC endte da også med at kræve åben adgang på nogle af de bortauktionerede frekvensbånd.
Mobile penge
Schmidt fremhæver også, at "vi er nødt til at sørge for udviklingen af mobile penge." I en nylig opdatering til Googles mobilstyresystem, Android, tilføjede virksomheden understøttelse af near-field communication, hvilket er en teknologi, der gør det muligt for brugerne at foretage køb ved blot at føre deres mobiltelefoner hen over en sensor.
NFC har som teknologi eksisteret i årevis men har endnu ikke vundet indpas, delvist fordi det kræver, at telefonproducenterne indbygger en særlig chip i deres telefoner, og at detailbutikkerne installerer sensorer, der kan læse chippene. Google er nødt til at få mange andre spillere med på vognen, for at det kan lykkes teknologien at vinde udbredelse.
Billigere smartphones
For det tredje skriver Schmidt, at Google sigter efter at gøre billige smartphones mere tilgængelige i fattige regioner.
"Vi forestiller os bogstaveligt talt, at en milliard mennesker får billige, browserbaserede touchscreen-telefoner i løbet af de næste få år. Kan du forestille dig, hvordan det vil ændre deres tilgang til lokal og global information og deres opfattelse af uddannelse?" skriver han.
En milliard browserbaserede telefoner vil også betyde, at Google kan vise reklamer til lige så mange flere mennesker rundt omkring i verden. Der er allerede interessante tjenester tilgængelige, selv uden at hver af disse udviklinger er opnået, påpeger Schmidt.
"Vi er ved et punkt nu, hvor det med telefonens egenskaber til at udnytte geografisk placering samt styrken ved dens browserplatform er muligt at levere personligt tilpasset information om, hvor du befinder dig, hvad du kan tage dig til lige nu og så videre - og hvor det er muligt at levere sådanne tjenester i stor skala," skriver Schmidt.
Oversat af Thomas Bøndergaard