2010 er ovre, og Sony Ericsson kan med dagens årsregnskab se tilbage på det overstående år.
Det var et år, hvor den svensk-japanske mobilproducent igen fik positive tal på bundlinjen, efter at selskabet skar ned i antallet af ansatte og valgte at fokusere på Android-baserede smartphones med Xperia-serien.
Ifølge aktieanalytiker Robert Jakobsen fra Jyske Bank var det en rigtig satsning for firmaet. I hvert fald på den korte bane.
"Det var helt klart udfordring nummer et at få sorte tal på bundlinjen", fortæller Robert Jakobsen.
Sony Ericsson lykkedes med det ved hjælp af Android-strategien, men valget af platform har også konsekvenser, som ikke nødvendigvis er positive.
"Det har været fornuftigt af Sony Ericsson at satse på Android, for firmaet har tjent penge på det i 2010, men det er en udfordring for dem at differentiere sig på lidt længere sigt," siger han.
Behov for nye modeller
Mobilproducenten satser hårdt på avancerede smartphones i den øvre del af markedet, og det kastede blandt andet ni millioner solgte Xperia-mobiler af sig i 2010. Men i årets sidste kvartal måtte Sony Ericsson skrue ned for den gennemsnitlige salgspris per enhed.
Således var salgsprisen i 2010's fjerde kvartal 1.013 kroner mod 1.148 kroner kvartalet forinden.
"Lige nu er Sony Ericsson tilbage, og selskabet tjener penge igen, men de telefoner, de har lanceret, er begyndt at miste momentum," konstaterer Robert Jakobsen.
Og det kan blive endnu værre.
"Der er stigende konkurrence i Android-markedet, og det er ikke længere et marked, hvor en producent bare kan lancere en telefon og tage 3.000 til 4.000 kroner for den. Der er kommet en del billige Android-telefoner," siger han.
Eksempelvis har storproducenterne HTC og Samsung lanceret billige smartphones, som trods prisen har en stribe avancerede funktioner.
Robert Jakobsen ser det derfor som afgørende, at de kommende, nye produkter fra Sony Ericsson såsom Xperia Arc bliver storsællerter.
Fravælger vækstøkonomier
Det er ikke mindst vigtigt, fordi selskabets nye strategi med fokus på avancerede smartphones samtidig er et fravalg af lande, hvor borgerne efterspørger billige mobiltelefoner.
"Sony Ericsson havde ikke en distribution eller et navn i emerging markets (vækstøkonomier, red.), så det var en rigtig løsning på kort sigt for at forbedre indtjeningsevnen at satse på Android-mobilerne. Det er dog værd at stille spørgsmålstegn ved, om det er rigtigt at sige farvel til så store markedsmuligheder," forklarer han.
I tredje kvartal af 2010 havde Sony Ericsson ifølge analysehuset Gartner en markedsandel på 2,5 procent på det samlede mobilmarked. I 2009 var den på 4,3 procent.