Da konsekvenserne af Post Danmarks ændrede takster for pakkeforsendelser, som træder i kraft per 1. april, gik op for danske netbutikker i sidste uge, skabte det enorm vrede og voldsom debat.
Nærdødsoplevelse og debatlavine
"Jeg har netop haft en nærdødsoplevelse, da jeg satte mig ind i de nye volumenpriser på privatpakker som Post Danmark har disket op med... en pakke som måler 50x50x50 cm kommer til at koste 200 kr at sende - også selvom der blot er en fjer i....Så nu overvejer jeg hvad søren der så skal ske - for det vil kunderne jo ikke betale..." skrev Helle Guldmann, indehaver af netbutikken House of Kids, på iværksætter-sitet Aminos debatsider i forrige uge.
Hendes indlæg affødte mere end 350 kommentarer, mange af dem vrede og med bidende kritik af Post Danmarks nye takster for pakkeforsendelse.
Post Danmark lytter og ændrer regler
Nu har Post Danmark lyttet til kritikken og ændrer på de nye pakketakster.
"Vi har lyttet til kritikken og forstår, at der har været nogle kunder, der bliver ramt temmeligt hårdt af den her volumenberegning. Derfor siger vi, at pakken aldrig nogensinde kan blive dyrere end hvis du gik på posthuset og sendte den," forklarer Carsten Dalbo Pedersen, Post Danmarks logistik-chef.
Går man ned på postkontoret og sender pakken som almindelig pakkepost, betaler man porto baseret på den egentlige vægt.
Det betyder, at en pakke, der vejer højst 5 kg, maksimalt kan koste 80 kroner at sende, pakker op til 10 kilo vil maksimalt koste 105 kroner, mens pakker op til 20 kilo maksimalt koster 155 kroner at sende - uanset hvad den såkaldte volumenberegning kommer frem til.
Eller som Carsten Dalbo Pedersen forklarer med henvisning til Helle Guldmanns eksempel:
"Hvis vi helt konkret tager Helle Guldmanns pakke, kunne den veje mellem 1 og 5 kg. Den blev efter de nye regler beregnet til 35 kg, hvilket ville betyde, at det ville koste 200 kroner at sende den. Nu bliver den takseret efter vægten højst 5 kg og kommer dermed til at koste 80 kroner."
Få kundekategorier hårdt ramt
I fredags havde Post Danmark sendt salgskonsulent Klaus Elhøj til House of Kids for at høre Helle Guldmanns kritik.
"Vi lytter gerne til vores kunder og vil også meget gerne komme og rådgive hver enkelt kunde om at optimere emballagen. Vi havde en nede hos Helle Guldmann og se på pakkerne. Vi kunne se, at de forsøgte at emballere optimalt, så de har altså nogle produkter, der fylder meget i forhold til vægten. Normalt vil vægten også følge med ved større pakker. Men der er altså nogle kundekategorier, hvor vægten ikke følger med, og så rammes kunderne hårdt. Vi har nu taget kritikken til os og ændret reglerne, så de kunder ikke rammes så hårdt," siger Carsten Dalbo Pedersen og tilføjer:
"Nethandel er også vigtigt for os og vi vil gerne sikre, at de rigtige betingelser eksisterer. Omvendt skal vi også drive en forretning. Men her kunne vi godt se, at der var nogle kunder, der blev hårdt ramt, og vi vil generelt gerne støtte op om nethandel, da det er et interessant marked for os.".
Der skal være plads i postbilerne
Baggrunden for de nye takster for pakkeforsendelse er, at det ofte er pakkernes størrelse og ikke så meget vægten, som betyder noget, når Post Danmark skal transportere varer rundt i Danmark.
"Volumen er en faktor, der driver omkostningerne. Der er en vægtgrænse i en bil og en grænse for, hvor meget volumen der er plads til. For det meste er det volumen, som er en begrænsende faktor i bilerne. Du kan måske - og nu er det blot et tænkt eksempel - have 30 tøjbamser i en bil, men 8000-9000 bøger i en bil. Derfor holder vi fast i volumenberegningen, men vi sikrer, at dem som ville blive rigtig hårdt ramt, ikke får de stigninger, som der oprindeligt var lagt op til."
Nye regler billigere for de fleste
Ifølge Carsten Dalbo Pedersen har Post Danmark ikke været opmærksom nok på konsekvenserne for nogle kunder.
"Vi har lavet mange beregninger, der viser, at for langt de fleste pakker og kunder vil det blive billigere. Vi har ikke været tilstrækkeligt opmærksomme på, at der kunne være nogle kunder, der kunne komme i klemme prismæssigt," siger Carsten Dalbo Pedersen og uddyber:
"Vores beregninger viser, at tre ud af fire pakker vil blive billigere at sende med den oprindelige plan. Det var ret komplicerede beregninger som lå til grund for vores analyse, men det så overordnet fornuftigt ud for de fleste. Men vi har taget til efterretning, at der er nogle kunder, der bliver hårdt ramt af de oprindelige planer."
Post Danmark vil i den kommende tid informere kunderne om de ændrede regler.