Artikel top billede

Google og Microsoft i hård fight om oppetid

Kampen mellem Microsofts BPOS og Google Apps er nået til, at de to virksomheder slår på hinanden med hundrededele for kapre kunder.

Computerworld News Service: De hostede applikationer i Microsofts Business Productivity Online Standard Suite (BPOS) har opnået en gennemsnitlig oppetid på 99,9 procent eller mere i løbet af det sidste år, fortæller virksomheden.
 
BPOS, som er et samar-bejds- og produktivitets-værktøj hosted af Microsoft og solgt i samarbejde med partnere, inkluderer Exchange Online, SharePoint Online, Communications Online og Live Meeting.
 
I sidste uge kom Google frem med nyheden om, at den hostede Gmail-tjeneste holdt en oppetid på 99,98 procent i 2010, både for individuelle kontoholdere og for folk, der bruger tjenesten som del af Google Apps, der er et konkurrerende produkt til BPOS.

Google tilbød ikke oplysninger om oppetiden for andre Apps-komponenter som for eksempel Docs eller Calendar.
 
Både Google og Microsoft garanterer en oppetid på 99,9 procent for henholdsvis Apps- og BPOS-pakken. Hvis ikke virksomhederne lever op til denne såkaldte service level agreement (SLA), så tilbyder Google de berørte kunder kreditter, mens Microsoft giver kontant kompensation.
 
I sidste uge fortalte Google, at virksomheden vil ændre i SLA'en, så ethvert tilfælde af nedetid tæller med. Indtil nu er det kun nedetid på 10 minutter eller mere, der har været medregnet. Google har desuden ændret i SLA'en, så den inkluderer planlagt nedetid på grund af vedligehold, hvilket indtil nu ikke har talt i forhold til den garanterede oppetid på 99,9 procent.
 
Ifølge en talsmand for Microsoft regnes alle service-problemer, ifølge den SLA, der hører til BPOS, "som nedetid, fra sekundet det begynder, og til problemet er løst".
 
"Vi medregner problemerne, lige meget hvor mange mennesker, de har berørt, og ikke kun hvis 'nok' mennesker har oplevet dem," skriver han i en e-mail.
 
Konkurrencen mellem Google Apps og BPOS er blevet alvorlig i løbet af det sidste år. Google har opdateret sin pakke med funktioner målrettet store virksomheder og deres it-chefer. Google Apps har traditionelt set henvendt sig til små og mellemstore virksomheder.
 
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere