Artikel top billede

Nu vil TDC have penge for mobilsvar

Fra 1. februar kan du komme til at betale for de opkald til din mobiltelefon, som du ikke besvarer. Læs mere om TDC's ændrede betingelser her.

TDC indfører fra 1. februar taksering for viderestilling af mobilen til voicemail for en række erhvervsabonnementer. Tjenesten har hidtil været gratis. Prisen bliver 60 øre pr. minut plus opkaldsafgift. 

Det skriver telefonkonsulenthuset Netplan på sit website

Større udgift for din virksomhed

Selv om TDC samtidig sænker minuttaksten for generel viderestilling til andre mobiler fra 120 til 60 øre, vil det samlet set betyde en væsentlig merindtægt for TDC - og en større regning for den enkelte. Måske også for din virksomhed.

Hvis du benytter dig af en af de nævnte abonnementstyper i boksen til højre, bliver du ramt af den nye prisstruktur.

Takstomlægningen øger omkostningen ved at have mobilsvar betydeligt, og den type taksering  er ret usædvanlig, hvis man ser generelt på mobilabonnementer i Danmark og i resten af verden. Samtidig er viderestilling til mobilsvar den måske mest benyttede funktion i mobiltelefonsystemet.

"Vi har ikke regnet på det samlede omkostning for kunderne," siger Torben Rune fra Netplan, men statistikken viser, at en ganske betydelig del af alle samtaleminutter til mobiler går til mobilsvar.

Vil andre følge efter?

Der findes mange hundrede forskellige mobilabonnementer i Danmark, og endnu flere kombinationsmuligheder for tjenester.

Ifølge Netplan kræver de fleste operatører ikke betaling for viderestilling til mobilsvar. Torben Rune vurderer ikke umiddelbart, at andre vil følge trop med TDC, selv om der er en risiko:

"Den mulighed er der, men det er en meget brugt tjeneste, og kunderne er prisbevidste, specielt på de omkostninger man ikke selv er herre over, så min vurdering er, at de andre ikke følger TDC i den prisudvikling."

PC World Business Center har kontaktet TDC, der bekræfter, at ændringerne finder sted per 1. februar. TDC oplyser, at store erhvervskunder som offentlige kunder, der har indgået rammeaftaler med TDC, ikke bliver ramt af ændringerne.

TDC gør samtidig opmærksom på, at det ikke er usædvanligt i Danmark, at der tages betaling for en service som mobilsvar og nævner blandt andet, at Telenor og 3 også opkræver gebyr for mobilsvar.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere