Efter indledende utryghed omkring sikkerheden har Googles Chrome-browser for alvor fået fødderne plantet solidt i den danske internettrafik.
Foreningen af Danske Interaktive Mediers (FDIM) seneste browser-statistik fra november 2010 viser således, at Chrome-browseren version syv er oppe på en markedsandel på otte procent, hvilket er en fremgang på knap seks procentpoints.
Det giver Google-browseren en fjerdeplads på listen over de mest populære browsere i Danmark.
Til sammenligning ligger blandt andete Apple-browseren Safari på femtepladsen med 4,7 procent anvendelse, mens Chrome endnu har et stykke vej op til Mozillas Firefox-browser, der ligger på tredjepladsen med en markedsandel på 12,3 procent.
Helt i toppen finder man Microsofts Internet Explorer 8 med en anvendelsesprocent på over 43, mens Internet Explorer 7 ligger på andenpladsen med en markedsandel på knap 25 procent.
Røre i browser-toppen
Uden for den danske andedam har Microsoft dog en mindre dominerende position, når folk vil se internettet igennem en browser.
I starten af året meldte statscount.com, at på det europæiske marked har Firefox med en markedsandel på 38,1 procent fortrængt Internet Explorer til andenpladsen med Windows-fabrikkens 37,5 procents opbakning fra europæerne.
Hos W3Schools, der indsamler web-statistik fra sitets besøgende nybegynder-webudviklere, der benytter hjemmesiden, har Firefox en endnu mere dominerende position med 43,5 procent af besøgene på sitet, mens Internet Explorer blot har en markedsandel på 27,5 procent.
"Disse fakta er ikke 100 procent realistisk, for andre hjemmesider har statistik, der viser, at Internet Explorer er en mere populær browser," skriver W3Schools da også på sin hjemmeside.
Analyse-sitet Net Applications viser da også, at Internet Explorer har en verdens-markedsandel på 57 procent, mens Firefox er på knap 23 procent.
Det tal var dog sidste år oppe på 66 procent, og det er hovedsageligt Googles Chrome, da har stjålet markedsandele fra Microsofts engang altdominerende browsere.