Computerworld News Service: Google har ændret sin service level agreement (SLA) for Google Apps, sådan at virksomhedens ansvar for nedetid for den hostede samarbejds- og kommunikationssoftware er øget.
Googles binder sig fortsat til en oppetid på 99,9 procent for pakkens virksomheds- og uddannelsesversioner, men vil nu tælle hvert øjeblik af nedetid med, hvorimod kun udfald på 10 fortløbende minutter eller derover blev talt med tidligere.
Herudover vil også planlagt nedetid nu tælle mod garantien i SLA'en, hvor der tidligere blev set bort fra planlagt nedetid.
Disse tiltag udgør de seneste forsøg fra Google på at gøre Apps-løsningen mere tiltrækkende for store virksomheder, hvilket er et marked som Google aggressivt er gået efter i det forløbne år.
Nødvendigt tiltag fra Google
Med Googles forsøg at bejle til erhvervslivets it-chefer står virksomheden overfor hård konkurrence fra sværvægterne Microsoft og IBM's Lotus-division inden for e-mail- og samarbejdsløsninger til store virksomheder.
Google Apps fokuserede i første omgang på små virksomheder og individer, men Google har gradvist tilføjet den sikkerhed, pålidelighed og de administrative funktioner, som det store erhvervslivs it-afdelinger kræver.
Markedet for cloud-baseret e-mail er "hyper-konkurrencepræget," så Google gør klogt i at ændre sin SLA og skærpe fokus på oppetid, vurderer analytiker Matthew Cain fra Gartner.
"Google har fået mange tæv for sin politik med ikke at tælle nedetid med, indtil et udfald har varet i 10 minutter, så det overrasker ikke, at det er noget, de ændrer. Beslutningen om at tælle planlagt nedetid med i SLA'en for oppetid er beundringsværdig og lægger pres på konkurrenterne om at gøre det samme," lyder Cains vurdering via e-mail.
Et godt næste skridt for Google ville være at tilbyde sine kunder økonomisk kompensation, når virksomheden ikke overholder SLA'en frem for at forlænge Apps-kontrakten, siger han.
I 2010 opnåede Gmail en oppetid på 99,984 procent både for forbrugere og professionelle, som bruger den som en del af Apps, oplyser Google.
Virksomheden oplyser dog ikke, om oppetiden for Google Apps' andre kernekomponenter såsom Kalender, Dokumenter, Websteder og Video, som også dækkes af garantien om 99,9 procent oppetid i versionerne til virksomheder og uddannelse.
Google Apps for Business, der tidligere hed Premier, koster knap 300 kroner per brugerkonto per år, mens Google Apps for Education og standardversionen er gratis.
Oversat af Thomas Bøndergaard.