En udskudt dialog mellem DanID og IT- og Telestyrelsen om en ny måde at beregne bod ved nedbrud af NemID, betyder lange forsinkelser på offentliggørelsen af driftsstatistikkerne for den omdiskuterede fælles logon-tjeneste.
Den manglende afklaring af spørgsmålet om bodens størrelse betyder, at driftsstatistikker helt tilbage fra oktober 2010 stadig ikke er færdigbehandlet og offentliggjort.
Men forsinkelserne er ikke et udtryk for, at forhandlingerne, der egentlig foregår som en venlig dialog, er gået i hårdknude.
Det forsikrer Palle H. Sørensen, leder af center for digital signatur hos IT- og Telestyrelsen.
"Der har blot været et spørgsmål om prioritering i forhold til, hvad der ellers lå af vigtige sager," siger Palle H. Sørensen, som venter en afklaring inden længe.
Nedprioriteringen af bodsspørgsmålet kan lade sig gøre, fordi bodspengene ifølge Palle H. Sørensen nok skal falde før eller siden.
Hvad er et nedbrud?
Stridspunktet handler om at definere, hvad et nedbrud er. I den proces skal DanID og staten være enige om, hvordan man vurderer, hvor mange der har været afskåret fra at bruge NemID under et nedbrud.
"Hvis man ikke kan komme ind én gang, men godt kan logge ind 10 minutter senere, har man så været forhindret i at bruge servicen eller ej?" spørger Palle H. Sørensen.
Indtil videre har det ifølge Palle H. Sørensen vist sig temmelig komplekst at formulere en eksakt tekst, som tager højde for alle tænkelige risici i forhold til DanID's overholdelse af driftsmålene for NemID i kontrakten med staten.
"Hver gang, vi finder en god måde at udtale vores definition på, er der et eller andet, som vi også lige skal have med i overvejelserne," siger Palle H. Sørensen.
Kunne slippe for bod trods nedbrud
Spørgsmålet om nødvendigheden af en ny definition af bodsbetingelserne omkring NemID stod klart for IT- og Telestyrelsen i oktober, da nedbrud, som kun omfattede nogle af danskerne, risikerede at blive udeladt i nedbrudsstatistikken efter de hidtidige definitioner.
"Efter den gamle model ville driftsresultatet havde været af en sådan karakter, at de (DanID, red.) ikke skulle betale bod. Og det skal vi finde en retfærdig løsning på," har Palle H. Sørensen tidligere sagt til Computerworld.
DanID har i samtlige optalte måneder siden lanceringen af den fælles logon-løsning og frem til oktober betalt bod til staten for manglende overholdelse af forpligtelserne i kontrakten omkring driftsstabilitet og support af NemID.
Om også de seneste måneders drift af den omdiskuterede logon-tjeneste udløser tilbagebetaling til staten, står først klart, når parterne er blevet enige om en ny model for bodsberegningen.
"Når vi har den på plads, så skal vi nok lægge alle tallene frem. Vi gør det lige så hurtigt, som vi kan, gennem vores proces for at finde ud af, hvad der er op og ned i det," siger Palle H. Sørensen.