To omstridte leverandører er med i puljen, når BaneDanmark i et af danmarkshistoriens største offentlige it-projekter udskifter hele jernbanens signalsystem.
Det praktiske arbejde starter om et halvt års tid, når BaneDanmark begynder at underskrive kontrakter for i alt 18 milliarder kroner.
Læs også: Dansk it-projekt til 18 milliarder kører på skinner i år
Det drejer sig om Ansaldo og Thales, der er prækvalificeret hos BaneDanmark sammen med Alstom, Bombardier, Invensys og Siemens.
Italienske Ansaldo er herhjemme nok mest kendt igennem pressen som firmaet, der stod bag stærkt forsinkede leverancer af togsæt til den københavnske metro.
Siden har Ansaldo skullet levere IC2- og IC4-tog til Danmark, hvor forsinkelser kostede det italienske selskab knap halvdelen af den samlede kontraktsum på 5,4 milliarder kroner.
Franske Thales står for 80 procent af leverancerne i det danske Rejsekort, der skulle have været klar i 2009.
Læs også: Rejsekortet overlever efter pres fra Danmark
Rejsekortet blev for nylig reddet i 11.time fra den helt store aflysningsfiasko, da det danske selskab Rejsekort A/S besluttede sig for at acceptere en udvandet udgave af kortet til levering i 2012.
Læs også: Kandidat til Årets It-fuser: Rejsekortet
Hvad er meningen?
Men hvordan kan det være, at to så omstridte selskaber overhovedet kommer i betragtning til at bide sig fast i ordrer for 18 milliarer kroner i Danmark?
"Jeg opfatter ikke Ansaldos indsats på Metroen som en negativ affære. Der var selvfølgelig nogle kontraktuelle diskussioner undervejs, men hovedproblemerne på forsinkelsen lå på bygge- og anlægskontrakten," forklarer BaneDanmarks programdirektør, Morten Søndergaard.
Han har 10 års arbejdserfaring med Københavns Metro, og som ansvarlig for vognleverancen har Morten Søndergaard et udmærket kendskab til Ansaldo.
Kæmpe-erfaring i Europa
"Den del af Ansaldo, der beskæftiger sig med signalsystemer, er en helt anden del af selskabet," forklarer Morten Søndergaard.
"Ansaldo STS, som står for signalerne, er faktisk ikke kun et italiensk selskab, men er derimod italiensk og fransk. Og netop Ansaldo STS er et de selskaber, der har leveret flest kilometer udskiftning af signalsystemer i Europa," fortsætter BaneDanmarks programdirektør.
Morten Søndergaard forklarer, at det også er en anden del af Thales, der står for signalsystemerne, end den afdeling, som har stået bag forsinkelserne af det danske Rejsekort.
Han fortæller samtidig, at Thales' signalsystem-division er et af de selskaber, der har leveret flest signal-anlæg (CBTC) til metroer i verden.
Problemer med alle selskaber
"Hvis du tager til England, så har der været problemer med nogle andre leverandører, og i Tyskland har der været problemer med et helt tredje sæt leverandører. Alle lande har en dårlig historie med en af leverandørerne, så på mange måder er de lige gode og lige dårlige," siger han.
"Vi har kigget på, hvad selskaberne kan og tidligere har leveret. Det er de konditioner, som de bliver prækvalificeret på," lyder det fra Morten Søndergaard.
BaneDanmark får de sidste tilbud på bordet i marts og vil underskrive kontrakten med leverandørerne til S-banen til sommer og til fjernbanen sidst i december.
I alt vil BaneDanmark udpege minimum to og maksimum fire leverandører til at stå for signaludskiftningen i Danmark.