I de kommende 10 år skal danske virksomheder tage stilling til en ny generation af unge, som har en markant anden tilgang til it.
De er nemlig vokset op med de digitale muligheder, og det er helt naturligt for dem at bruge sociale netværk, chat og beta-programmer.
Mads Thimmer fra Innovation Lab forklarer, at en stor del af den unge generation er det, som han beskriver som digitalt indfødte.
"De tilgår virkeligheden, uanset om den er digital eller fysisk, med nogenlunde samme uforfærdethed," forklarer medstifteren af fremtidsvidens-centret.
Dertil kommer, at de unge har nogle andre forventninger til, hvad deres kommende arbejdsplads kan tilbyde dem på it-fronten.
"De er vokset op med digitale medier, og de har en forventning om, at arbejdsforhold, organisationer og opgaver kan tilpasses dem. De er meget selvstændige. Den mest selvstændige generation vi har set, og rigtig mange af dem har det dårligt med at skulle efterleve et fyldigt regelsæt," forklarer Mads Thimmer.
Eftragtede medarbejdere
Derfor er it-afdelinger nødt til at ændre måden, som de tænker sikkerhed på.
Fremover vil det nemlig ikke længere være holdbart kun at kunne tilbyde sine medarbejdere én type pc med én standardopsætning.
Danske virksomheder vil heller ikke kunne regne med, at de kan blokere for sociale netværk som Facebook med henvisning til sikkerheden.
"Det er simpelthen næsten et krav, at man kan sammenblande private og professionelle netværk," siger Mads Thimmer.
Samtidig bliver den nye generation eftertragtet, da det er små årgange, der kommer ind på arbejdsmarkedet, mens det er de store, der forlader det.
De digitalt indfødte kan samtidig godt finde på at fravælge en arbejdsplads, hvis de for eksempel ikke har adgang til Facebook.
"Det siger så meget om virksomhedens kultur. Det sender et signal om, at virksomheden er ligeglad med dig, og du skal indrette dig. Og det kan de unge ikke lide," siger Mads Thimmer.
Det kendetegner de digitalt indfødte
Gruppen af digital indfødte har ifølge Mads Thimmer en række kendetegn, som adskiller dem fra tidligere generationer.
Mobbability: En evne til at indgå i mange forskellige grupperinger og lynhurtigt at gruppere sig i forhold til en opgave.
"Med tidligere generationer skulle sådan noget planlægges, og der skulle helst være en, der ledede det. I dag kan det bare lige være en invite på Facebook eller en sms," forklarer Mads Thimmer.
Influency: En forventning om, at folk lytter til en og en evne til at få indflydelse.
"Det handler om at gøre sin indflydelse gældende. Den her generation er vokset op med en forventning om at blive hørt. Hvis ikke der er en reaktion, så mister man interessen," siger Mads Thimmer.
High Ping quotient: De unge er altid til at komme i kontakt med og forventer andre også er det.
"Det nytter ikke at være tre dage om at svare på en mail. Det løb er kørt. Hvis du ikke er real-time til stede på en eller anden måde, så er du der ikke. Til gengæld er det okay, at du kun svarer med tre ord," siger Mads Thimmer.
Protovation: En sammentrækning af prototype og innovation. Det handler om at gøre noget i stedet for at tænke. For eksempel lancere et beta-produkt og så arbejde videre på det.
"Man starter med at gøre noget, og så kan man selv eller andre fortsætte og bygge på. Så det bliver en konstant vekselvirkning. Det er ikke længere et spørgsmål om at sætte sig ned og bruge tid på at få en genial idé. Det handler om at afprøve ideer og få dem ud i livet," siger Mads Thimmer.
Open Authorship: Skabe åbent indhold til brug uden for organisationen. For eksempel en blog om et projekt.
"At kunne dele noget i sit netværk er vigtigt. Hvis man lever i total hemmeligholdelse, har man ikke noget at byde ind med. Så det er vigtigt, at man kan fortælle frit om sit job uden for arbejdet," siger Mads Thimmer.