Computerworld News Service: Selv om iPad var et hit blandt forbrugerne i 2010, så mener analytiker ved Forrester, Ted Schadler, alligevel, at konkurrenterne bør lægger en dæmper på deres forventninger, hvis de regner med et hurtigt indtog på virksomheds-markedet.
Grunden til, at det vil være op ad bakke for andre tablet-pc'er på virksomhedsmarkedet, er, at producenterne vil skulle markedsføre og sælge direkte til virksomhederne selv og ikke til forbrugerne.
En af forklaringerne på, at iPad'en er kommet så hurtigt indenfor hos virksomhederne, er, at mange forbrugere selv har købt dem og bragt dem med ind på kontorerne, mener Ted Schadler. Det har tvunget it-afdelingerne til at improvisere og finde frem til den bedste måde at køre iPad på virksomhedens netværk.
Men eftersom de kommende tablet-pc'er fra Research in Motion, Cisco og HP vil blive solgt direkte til virksomhederne, så vil it-afdelingerne kunne tage sig mere tid til at afgøre, hvorvidt et specifikt tablet-mærke skal implementeres i virksomheden.
"I en verden med forbrugerorienterede smartphones og tablet-pc'er, hvor medarbejderne tager deres personlige enheder med på arbejde... bliver de førende forretnings-tablets solgt gennem virksomhedens egen dør," skriver Ted Schadler.
"Det vil sænke implementeringshastigheden, efterhånden som it-køberne justerer deres budgetter og evaluerer alternativerne," fortsætter han.
Hårdt arbejde
Ted Schadler mener, at det ville komme til at tage vis tid, inden nye tablet-pc'er opnår samme genkendelighed som Apples iPad, som han mener har nydt godt af det faktum, at den har været et år tidligere ude end andre og allerede nu har adgang til en masse applikationer og andre tilføjelser udviklet specifikt til den.
Han siger desuden, at tablet-producenterne vil skulle arbejde hårdt for at komme på højde med det store udvalg af applikationer, og især fordi mange af de tablet-pc'er, som bliver introduceret på CES i Las Vegas i denne uge, vil skulle konkurrere med iPad 1.0, selv mens Apple er i fuld gang med at udvikle iPad 2.0.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen