Hos forlaget Systime producerer man undervisningsmateriale til både folkeskolen, gymnasierne og de videregående uddannelser. Tidligere foregik produktionen på god gammel Gutenbergsk vis i form af trykte bøger med websider som et supplement til udgivelserne.
I forbindelse med den stigende digitalisering har Systime nu valgt at lægge udgivelsesformen om fra tryk til web. Man ønskede at internet-baserede bøger og udgivelser skulle være den primære udgivelsesform, og at det trykte materiale blev sekundært.
En helt naturlig disposition i en digital verden.
Fremtidens model
For at den målsætning kunne gå i opfyldelse, var der dog nogle it-driftsmæssige barrierer.
Den eksisterende infrastruktur var nemlig hverken stabil eller kraftig nok til at kunne bære en web-løsning til forlagets mange brugere.
Det handlede om en plads i den digitale verden: Systime skulle finde en ny it-model, som firmaet kunne bygge fremtidens forretning på.
"Det er helt essentielt, at de studerende kan få adgang til materialet, når de har behov for det. Er vores løsning ikke i luften, er vi færdige som virksomhed. Det er underviserne, der beslutter, hvilket materiale, der skal undervises efter, og hvis der ikke er stabil forbindelse til vores udgivelser, så vælger de bare nogle andre leverandører," fortæller it-driftschef hos Systime, Rudi Meyer.
Der var to afgørende krav til udflytningen til en web-baseret forretning.
Der skulle være en hurtig og konstant adgang til undervisningsmaterialet, og der skulle være mulighed for at skalere løsningen i takt med antallet af brugere.
"Skalering er en dyr opgave at efterkomme, hvis man selv vil hoste en løsning. Det kræver, at man investerer i en serverpark med en kæmpe overkapacitet, der kan klare en spidsbelastning, som kun er der i korte perioder. Samtidig er det svært at forudse det fremtidige antal kunder, hvilket igen gør det til en svær opgave at indkøbe det rigtige isenkram," siger han.
Cloud koster en femtedel
Derfor var en cloud-baseret løsning også med i overvejelserne, da beslutningen skulle træffes.
"Vi er nok lidt konservative, og vores udgangspunkt var, at cloud var noget nymodens noget, som nok ikke var noget for os. Men vi er samtidig snusfornuftige, og de mange fordele ved en cloud-løsning kunne vi ikke ignorere. Her blev vores krav om stabilitet og skalering opfyldt, og så var det langt billigere, end noget vi selv kunne skabe," fortæller Rudi Meyer.
Systime satsede således ikke på cloud computing på grund af den megen hype omkring begrebet, men fordi firmaet satte sig som mål at simplificere it-driften for at kunne fokusere på kerneforretningen, forlagsvirksomheden og få de nødvendige driftsfordele.
God økonomi
Samtidig var den økonomiske gevinst heller ikke til at overse.
"De beregninger, vi foretog, da vi skulle finde den nye it-løsning, viste, at en cloud-baseret model kostede cirka en femtedel af en hostet udgave," fortæller Rudi Meyer.
"Den sparede os for en stor startinvestering i hardware til et klassisk driftcenter, og så kan man på timebasis skrue op eller ned for kapaciteten med et flueben i et browser-baseret administrations-modul."
Derfor besluttede Systime sig for en cloud-baseret løsning.
Vinderen blev Amazon
Da beslutningen om en cloud-løsning var truffet, var næste trin i processen at finde en cloud-udbyder, der kunne efterkomme de krav, som Systime havde opstillet.
"Vi havde tre forskellige firmaer i kikkerten. Først så vi på Microsoft Azure, men da vi har en infrastruktur, der er baseret på open source, var den løsning langt væk fra vores eksisterende infrastruktur," fortæller it-driftschef Rudi Meyer.
Også Google var på banen, men for at anvende søgefirmaets løsning, skulle Systime bygge et helt nyt setup på Googles platform.
"Vi valgte Amazon, fordi vi kunne flytte vores drift til skyen uden at lave radikale ændringer," forklarer han.
"Helt konkret havde vi en Unix-server stående hos et hosting selskab. Den lavede vi en kopi af og flyttede data til Amazon. Herefter pakkede vi data ind i de services, som Amazon tilbyder, eksempelvis load balancing og auto skalering. Vi flyttede således bare vore data, og så var vi i gang."
Den daglige administration foregår stadig med overvågning fra Systime, men den arbejdsgang er også på vej ud af huset. Løsningen har kørt siden august, og støvet er ved at have lagt sig. Det betyder, at Systime ikke længere mener, at it-afdelingen selv behøver at stå for overvågning af driften.
"I praksis betyder det, at døgnovervågningen flyttes til et eksternt firma, der lever af det. Vi opstiller nogle målepunkter og reaktionsmønstre, som der skal handles på. Hele løsningen bliver således drevet eksternt," fortæller Rudi Meyer.
Kun for it-afdelingen
Systimes ansatte er ikke blevet berørt direkte af den nye it-løsning.
"Det er nok kun os i it-afdelingen, der har bemærket, at vi har skiftet løsning. Udviklingen af undervisningsmateriale, der skal bruges via nettet og ikke på tryk, har selvfølgelig betydet ændringer for medarbejderne, men det har sådan set ikke noget med cloud-løsningen at gøre. De, der producerer materiale, benytter stadig den samme brugerflade, hvilket betyder, at skiftet har været usynligt for dem."
Den enkle udflytning og stabile drift har gjort cloud-bekendskabet til en positiv oplevelse i forlagsbranchen.
"Vi får det, vi forventede. Vi har ikke haft nedetid, og vi har konstateret, at vi kan skalere dynamisk i takt med antallet af brugere. Jeg er ikke stødt på noget, der har betydet, at jeg hellere ville have valgt en anden løsning," lyder det fra Systimes it-driftschef.