Læs også: Pensionist: Jeg er kastebold i TDC's fibernet
En sag mellem en kunde, der mod sin vilje skifter til udbyderen FastTV, og udbyderen ser ikke ikke ud til at ende lykkeligt.
"Det er et tilbageskridt, og det er en joke," siger Andreas Szekacs, der er den utilfredse kunde, om et udspil, han har fået.
FastTV's administrerende direktør, Niels Skov, kalder det for "ærgerligt", at parterne ikke når til enighed.
Andreas Szekacs' kundeforhold er solgt til FastTV, men den ny udbyder kan ikke understøtte begge hans to telefonnumre via den fiberforbindelse, han har.
Kundeforholdet blev solgt
Fiberudbyderen Waoo solgte først på måneden alle sine Smile Content- og Dansk Bredbånd-kundeforhold i TDC's fibernet til TDC.
Det betyder, at alle kunderne overgår til at få TDC-ejede FastTV som udbyder inden 31. maj næste år.
En af dem, der skifter fra Dansk Bredbånd til FastTV, er 66-årige Andreas Szekacs fra Birkerød, men han ønsker ikke at skifte til FastTV. Han kan nemlig ikke beholde begge sine to telefonnumre på fiberlinjen, da FastTV kun understøtter ét nummer.
Andreas Szekacs, der bruger sin ene telefonlinje til at yde gratis it-support til ældre, mens den anden linje er privat, skrev derfor til FastTV's administrerende direktør, Niels Skov, om sit problem.
Direktøren måtte dog meddele Andreas Szekacs, at der ikke er efterspørgsel nok til at oprette produktet
"Jeg har svaret kunden, og det svar er han ikke glad for, og det er selvfølgelig ærgerligt," fortæller Niels Skov.
Tirsdag bragte Computerworld artiklen om Andreas Szekacs' problemstilling, og siden hen har FastTV taget kontakt til Andreas Szekacs.
"Vi er efterfølgende kommet med et alternativ til ham, hvor han kan få to telefonnumre, men det er han heller ikke interesseret i," siger Niels Skov.
Afviser en traditionel fastnettelefon
Hovedpersonen i sagen, Andreas Szekacs, mener dog, at tilbuddet ikke er interessant for ham. Tilbuddet indebærer, at han udover sin telefonlinje via fibernet også får oprettet en traditionel fastnet-telefon gratis.
Men Andreas Szekacs ser det som et tilbageskridt at få en traditionel fastnet-telefon igen.
"Jeg kan ikke se, hvorfor man ikke kan tilbyde et produkt (på fiber, red.) med to telefonlinjer," siger Andreas Szekacs.
Han afviser tilbuddet, fordi det koster mindst 79 kroner om måneden i abonnement. Dertil kommer opkaldsafgift og minuttakst. Andreas Szekacs undrer sig samtidig over kommunikationen i hele sagen, hvor hans kundeforhold pludselig var solgt til en anden udbyder.
Waoo, som ejer Dansk Bredbånd og Smile Content, ønsker ikke at kommentere sagen yderligere end det, der er beskrevet i en tidligere udsendt pressemeddelelse. Det er et led i den aftale, som Waoo har indgået med TDC og FastTV.
FastTV's Niels Skov ønsker heller ikke at kommentere, hvad aftalen med Waoo indebærer.
"Vi mener ikke, at der ikke er andet at sige end det, der blev skrevet i pressemeddelelsen, der gik ud i forbindelse med handelen," siger Niels Skov.
Kan betale for at skifte til Waoo
Andreas Szekacs kan i TDC's fibernet skifte til Waoo, som netop har solgt hans kundeforhold. Her understøttes der to telefonnumre.
Men den 66-årige fra Birkerød er usikker på, om Waoo forbliver i fibernettet, fordi selskabets administrerende direktør tidligere har sagt, at det ikke er til at få en forretning til at hænge sammen i TDC-fibernettet.
Samtidig ser han det som urimeligt, at han skal betale 600 kroner for at flytte sine to numre over til det selskab, der netop har solgt hans kundeforhold.