Læs også: DSB S-tog politianmeldt for spam-storm
Mon ikke der har siddet nogle folk med røde ører i DSB her i julemåneden?
I går kom det nemlig frem, at en fejlagtig udsendelse af 200.000 sms-beskeder med et tilbud om klippekort var en klar overtrædelse af markedsføringsloven.
Det har medført en politianmeldelse og et bødeforslag fra Forbrugerombudsmanden på 800.000 kroner.
"Jeg synes, det er en høj bøde. Det er en dyr lærestreg, som vi selvfølgelig er meget kede af som virksomhed," siger Kim Munch Lendal, der er chefjurist hos DSB.
Manglende jura
Udsendelsen af sms-beskederne skete fra DSB S-togs marketingsafdeling, som sendte tilbuddet om elektronisk klippekort ud til kundekartoteket, som tidligere havde købt billetter via sms.
"Der man man tænkt, at vi har et godt produkt til vores kunder, lad os komme ud i sommermånederne og få det synliggjort. Så har man ikke tænkt tilstrækkeligt i jura og regler," siger Kim Lendal.
Fejlen har ikke medført nogen konsekvenser for medarbejderne.
Instrukser på koncernniveau
Episoden har til gengæld affødt tiltag, som skal sikre, at det ikke sker igen.
DSB har for alle afdelinger i selskabet lavet en instruks, som præciserer reglerne for elektronisk markedsføring.
"Det fremgår meget klart af den, at hvis der er den mindste tvivl, skal man sørge for at få den juridiske enhed ind over det," forklarer Kim Lendal.
Han fortæller, at sagen rent teknisk går videre til politiet, men at bødeforlægget er accepteret og vedtaget, så der bliver ingen proces.
"Der bliver en betaling, og så kigger vi fremad, og begrænser risikoen alt det vi kan fremadrettet."