Computerworld News Service: Oracle er klar med Cloud Office 1.0 på det amerikanske marked.
Cloud Office 1.0 er en webbaseret kontorpakke, som er udviklet for at give frisk konkurrence til de tilsvarende applikationer fra Microsoft og Google.
Cloud Office integreres med Oracle Open Office, hvoraf version 3.3 også blev annonceret onsdag.
Cloud Office er desuden, ligesom Open Office, baseret på ODF (Open Document Format).
Pakken tilbyder en række muligheder for regneark, tekstbehandling og præsentationer, og er ifølge Oracle kompatibel med Microsoft Office.
Mobile enheder
Kunderne kan bruge Cloud Office til at samarbejde om dokumenter via internettet, ligesom de også kan få adgang til dem ved hjælp af mobile enheder, fortæller Oracle.
Informationerne om, hvilke mobile enheder der er understøttede, var ikke umiddelbart tilgængelige.
Cloud Office er takket været dets "webskalerede" SaaS (software as a service)-arkitektur klar til både "virksomheder og 'carrier grade'-implementering", lyder det fra Oracle.
Pakken vil blive solgt til virksomheder under navnet Cloud Office Professional Edition.
Teleselskaber og internetudbydere kan tilbyde kunderne Cloud Office i en Home, Standard og Professional-udgave, fortæller Oracle i en præsentation.
Både Professional og Standard-udgaven kan købes nu i USA, mens Home Edition ikke er tilgængelig endnu, fortæller en talskvinde fra virksomheden.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen