Der har været mange sidste chancer i det langstrakte projekt Rejsekortet.
Men nu på fredag er det allersidste chance for, at Rejsekortet kommer på skinner igen.
På fredag afvikler Rejsekort A/S nemlig sin generalforsamling.
Her skal det afgøres om leverandøren East-West Denmark, der består af Accenture og Thales, kan gøre sig forhåbninger om at komme ind i varmen igen.
Rejsekort A/S består af DSB, trafikselskabet Movia, Metroselskabet, Sydtrafik, Midttrafik og Nordjyllands Trafikselskab, og selskabets kontrakt med East-West Denmark udløb den første december.
På den dato sendte Rejsekort A/S en opsigelse til East-West Denmark.
I den slags opsigelser er der dog en 14 dages juridisk responstid for East-West Denmark til at bevise, at selskabet rent faktisk kan levere de ønskede resultatet.
Hvis East-West Denmark kan levere noget tilfredsstillende, så vil Rejsekortet fortsætte arbejdet med forventet levering i slutningen af 2012.
Hvis ikke leverandøren kan tilfredsstille Rejsekort A/S, så vil projektet til 700 millioner kroner blive lukket endegyldigt på fredag.
Lavine af forsinkelser
Rejsekort-projektet strækker sig helt tilbage til starten af nullerne, hvor projektet blev skudt i gang, hvorefter East-West Denmark vandt udbuddet, der i 2004 blev vurderet til at være omkring to milliarder kroner værd.
Kortet skulle oprindeligt have ligget i danskernes lommer i 2009, men siden er projektet havnet i en lavine af forsinkelser og en foreløbig regning på 700 millioner kroner for udbredelsen af Rejsekortet til rejser i dele af Syd- og Vestsjælland.
Hvis det skulle vise sig, at East-West Denmark ikke kan levere det ønskede resultat i 2012, så vil den danske stat og projektets andre aktører givetvis kaste sig ud i en voldgiftssag for at få kradset de 700 millioner kroner tilbage fra East-West Denmark.
Sådan virker det
Hvis projektet derimod bliver leveret i 2012, vil det komme uden backoffice-funktioner som eksempelvis fordelingen af kundernes penge internt i selskabet Rejsekort A/S.
De rejsende vil derimod næppe bemærke noget andet end, at det vil være noget nemmere at stige ombord på den offentlige trafik med den elektroniske billet til bus, tog og metro.
For kortet skulle på længere sigt have erstattet de nuværende billetter, klippekort og månedskort for at gøre det lettere at rejse med kollektiv trafik over hele Danmark.
Rejsekortet skal virke ved, at passagererne begynder deres rejse ved at holde rejsekortet hen over en kortlæser, der aflæser kortet med et "bip". Når rejsen er slut, tjekker passagererne ud på kortlæseren igen.
Om to dage er vi klogere på, om det kun bliver East-West Denmark, der nogensinde kommer til at tjekke ud af den kollektive trafik i Danmark.