Her lillejuleaften, inden julefreden sænker sig over det ganske land, er du måske i gang med de sidste panik-indkøb af julegaver.
Måske er du tyet til nogle netbutikker, du ikke kender, da lige præcis den strikkede sweater med rensdyr-motivet, som onkel Aage ønsker sig, ikke er at finde blandt de sædvanlige netbutikker, du bruger.
Men føler du dig helt tryg ved at handle i en ukendt netbutik?
Hvis du selv har en netbutik, så prøv at se på din netbutik med en førstegangsbesøgendes øjne.
Hvordan vurderes din netbutik af besøgende, der lægger vejen forbi din netbutik for første gang?
Føler de sig helt trygge ved at handle i en netbutik, som ikke er helt så kendt som Amazon?
Føler de sig trygge nok til at lægge deres penge i din netbutik eller suser de videre med browseren til et andet website, der indgyder dem mere tillid?
E-mærket giver troværdighed
En måde at indgyde tillid i dine besøgende kan være at udstyre din netbutik med et e-mærke.
E-mærket viser, at din netbutik overholder alle lovmæssige krav og e-mærkets retningslinier for e-handel. E-mærket administreres af e-handelsfonden, som en række organisationer som Forbrugerrådet, Dansk Erhverv og Dansk IT står bag.
Formålet med e-mærket er at skabe tryghed og tillid hos forbrugere og erhvervsdrivende, der handler på nettet.
Det får du
Hvis du vælger at blive e-mærkeregistreret, får du først og fremmest retten til at pryde din webshop samt andet marketingmateriale med e-mærket.
E-handelsfonden, der står bag e-mærket, har foranstaltet og linker til en række undersøgelser, der viser, at e-handelsmærket er noget, som danske forbrugere lægger vægt på, når de skal handle i en webshop.
Foruden den positive effekt, det kan have på dine besøgendes tillid til din webshop, får du også en række konkrete services ud af at lade din webshop registrere.
E-handelsfonden vil gennemgå din webshop for eventuelle mangler i forhold til gældende lov og e-mærkets retningslinier.
Du modtager en rapport, som påpeger eventuelle mangler i forhold til gældende lov og e-mærkets retningslinier. Rapporten indeholder også konkrete forslag til ændringer og formuleringer på netbutikken, som du kan tilføje på din netbutik.
Ud over gennemgangen og rapporten om din netbutik vil iværksættere og virksomheder med 5-24 ansatte få adgang til fem timers juridisk råd og vejledning om netbutikken.
Virksomheder med 0-4 ansatte må nøjes med tre timers juridisk rådgivning. Er mere rådgivning nødvendigt, koster det 1.800 kroner per time.
Derefter vil e-handelsfonden en gang årligt foretage en gennemgang af din netbutik for at se, om alt er i orden i forhold til gældende lovgivning og e-mærkets retningslinier.
Det koster det
E-mærket koster penge i to omgange.
Først skal du ansøge om, at din netbutik kan få e-mærket. Hvis din netbutik vurderes at leve op til e-mærkets krav om regler, kan du smykke din netbutik med e-mærket.
Herefter skal du betale et årligt gebyr for e-mærket, der blandt andet dækker den årlige gennemgang af din netbutik.
Både ansøgningsgebyr og det årlige gebyr er prissat efter størrelsen af din virksomhed.
Iværksættere og virksomheder med 0-4 ansatte betaler 1.900 kroner i ansøgningsgebyr og 4.500 kroner i årsgebyr.
Virksomheder med 5-24 ansatte betaler 3.000 kroner i ansøgningsgebyr og 5.900 kroner i årsgebyr (491 kroner per måned).
Alle beløb er eksklusiv moms.
Sådan gør du
Først og fremmes skal du have fat i en ansøgningsblanket. Det gør du ved at udfylde denne rekvisitionsformular, hvor du beder om at få tilsendt en ansøgningsblanket.
Derefter vil ansøgningsblanketten blive sendt til din mail.
Du udfylder derpå ansøgningsblanketten og sender den til e-handels-fonden. Når du betaler ansøgningsgebyret, starter den egentlige certificeringsproces.
Her bliver din netbutik gennemgået, og som led i gennemgangen vil du formentlig skulle lave nogle enkelte tilretninger af din netbutik, så den lever op til e-mærket.
Når alt er i orden, har du retten til at pryde din netbutik med e-mærket.