Computerworld News Service: For første gang bruger amerikanske statsborgere i gennemsnit lige så meget af deres tid på internettet som på at se fjernsyn, viser en ny rapport fra Forrester Research.
Selvom amerikanerne bruger mere tid online, så skærer det dog ikke ned på den tid, de bruger på at se tv, hvilket i nogle år har ligget ret stabilt på gennemsnitligt 13 timer per uge.
Men siden 2005 har de amerikanske husstande øget deres tid på nettet med hele 121 procent, hvilket delvist kommer af en stigende onlineaktivitet blandt medlemmerne af Generation X (i alderen 31 til 44) og de yngre babyboomere (i alderen 45 til 54).
"Og hvor kommer så al denne fritid fra? Tja, noget kommer fra et lavere forbrug af printmedier, men folk finder i stigende grad nye måder at inkorporere internettet i deres hverdag på tidspunkter, hvor medierne tidligere slet ikke var en del af billedet. Og så er der selvfølgelig spørgsmålet om multitasking," skriver Jackie Rousseau-Anderson, der er forfatter til rapporten, i et blogindlæg.
Fra et teknologisk perspektiv er der også andre faktorer, der øger mængden af tid brugt online heriblandt den fortsat øgede udbredelse af bredbånd i hjemmet og af mobiltelefoner. Begge disse teknologiske tendenser skaber øget anvendelse af internettet. Blandt husstande med internetforbindelse har 91 procent bredbånd, mens der er lige så stor sandsynlighed for, at voksne i USA i dag ejer en mobiltelefon, som for at de ejer en pc.
De fem mest populære onlineaktiviteter blandt spørgeundersøgelsens respondenter er kommunikation via e-mail, e-handel, deling af billeder via e-mail, besøg på sociale netværkssites samt at se videoer, konkluderer rapporten ved navn "Understanding The Changing Needs Of The US Online Consumer, 2010," som er baseret på en spørgeundersøgelse af omtrent 30.000 amerikanske statsborgere i januar og februar i år.
Oversat af Thomas Bøndergaard