Da Michael Nørregaard Wilkens startede konsulentvirksomheden Pinpointers med blot to ansatte, havde han en god idé om, hvad han ønskede af et økonomisystem. Han havde nemlig en fortid som direktør i EDB-Gruppen, hvor han blandt andet havde været chef for EDB-gruppens SAP og Siebel-aktiviteter.
Netbaseret økonomisystem
Den baggrund gav Michael Nørregaard Wilkens en god indsigt i markedet for økonomisystemer.
"Så snart jeg hørte om e-conomic.dk, så valgte jeg det."
Danske E-conomic.dk er en af veteranerne inden for online-systemer. Det danske firma startede tilbage i 2001 og har fra starten haft fokus på at levere økonomi-systemer via internettet.
"Jeg havde et ERP-system inden e-conomic.dk. Da skulle jeg selv trække data ud og sende dem til revisor og sørge for backup og så videre. Hos e-conomic.dk kan bogholderen og revisor selv logge på systemet og se de oplysninger, de har brug for," forklarer Michael Nørregaard Wilkens.
Pinpointers har en meget klar strategi om at anvende online-systemer. De to ansatte skal bruge tiden på deres kernekompetencer og ikke på diverse it-mæssige problemstillinger er holdningen i rådgivningsvirksomheden.
"Når vi er en lille virksomhed, skal vi ikke sidde og rode med det. Al vores it kører hosted," forklarer Michael Nørregaard Wilkens.
Ud over økonomisystemet, der kører hos e-conomic, bliver filserver og Exchange-server også hosted hos en ekstern leverandør. Pinpointers website er også udviklet af en ekstern partner og hostes også ude i byen.
Det eneste, som Michael Nørregaard Wilkens og hans forretningspartner skal koncentrere sig om, er at anvende deres bærbare pc'er og mobiltelefoner.
Mobil version giver hurtigt overblik
Netop mobiltelefonen er i denne tid begyndt at blive et mere og mere vigtigt værktøj.
Pinpointers har anvendt webversionen af e-conomic.dk i nogle år og er nu begyndt at anvende en nyudviklet iPhone-app, som e-conomic lancerede for nylig.
Den mobile version erstatter ikke det webbaserede system, men er et godt supplement, mener Michael Nørregaard Wilkens.
"Den mobile version giver et hurtigt overblik over kundens aktiviteter. Du kan hurtigt finde ud af, hvilke fakturaer der er sendt, hvilke sager der er udestående og se hvad omsætningen har været de sidste par måneder. Den kan bruges til at slå ting op," forklarer Michael Nørregaard Wilkens.
Skal se på forretningsmuligheder med iPad
Selv om Pinpointers vælger at outsource det meste it, betyder det ikke, at virksomheden er blind for mulighederne i den nye teknologi.
Michael Nørregaard Wilkens har bestilt en iPad og forventer at have den i sine hænder om kort tid. Den skal han bruge til at vurdere mulighederne for at anvende den nye gadget fra Apple som et arbejdsredskab.
"Vi skal se på mulighederne med iPhone og iPad. Vi skal være på forkant med den slags og se på, hvordan de kan anvendes," siger Michael Nørregaard Wilkens.
Nogle af de applikationer, som han anvender til strategiudvikling, kommer som applikationer på tablet-pc'er som iPad.
"Jeg har nogle applikationer, som jeg ved, jeg skal bruge i mit arbejde. De kan bruge iPad'en til at visualisere nogle ting," siger Michael Nørregaard Wilkens, der ser iPad'en som et supplement til sin bærbare pc; ikke en erstatning.
Tendens: Fokuser på kerneaktivitet - outsource resten
I de mange virksomheder, som Michael Nørregaard Wilkens rådgiver, ser han en udpræget fokusering på at koncentrere sig om forretningens kerneværdier.
"Der er en generel tendens til, at man fokuserer på det, man er bedst til. Hvis marketing ikke er strategisk, så outsourcer man det. Det samme gælder for it," siger Michael Nørregaard Wilkens, der samtidig understreger, at det ikke bare skal være en ureflekteret outsourcing.
"Man skal gøre op med sig selv, om marketing eksempelvis er strategisk. Det er det for B&O, men for en ganske almindelig lokal virksomhed er marketing ikke strategisk. Det samme gælder for små og mellemstore håndværksvirksomheder. Der er it ikke strategisk. Det er bare noget, som skal fungere," siger Michael Nørregaard Wilkens.
Pinpointers og Business Model-konceptet
Michael Nørregaard Wilkens og Niels Erik Haug-Larsen fortæller om, hvordan de anvender Business Model-konceptet i Pinpointers konsulent-rådgivning.