Et dansk one-man-show med en svensk hjælper.
Sådan er billedet blevet tegnet af IT Factory-svindlen, der er blevet kaldt en af Danmarks største erhvervsskandaler.
Især er det blevet understreget, at ingen andre end Stein Bagger hos IT Factory var indblandet.
Stein Bagger stod selv for fupmageriet.
Tilfredsstillende
Tilsyneladende kunne det finde sted på trods af, at de interne forretningsgange i selskabet, ifølge en rapport fra KPMG et år inden kollapset, blev vurderet til at være "tilfredstillende".
En rapport, som Stein Bagger i øvrigt selv stod for, blev udarbejdet.
KPMG, der udarbejdede rapporten, forsvarer dens konklusioner, selvom kurator Boris Frederiksen i stævningen mod revisionsgiganten tager afstand fra konklusionerne.
Bagger fremstod regelret
"Stein Bagger fremstod generelt som en regelret person, som havde fokus på, at der skulle være orden i sagerne," siger administrerende direktør Jesper Kofoed fra KPMG.
"Omkring IT-Factorys forretningsgange blev vi af Stein Bagger anmodet om at gennemgå disse og afrapportere herom. I denne forbindelse blev en række medarbejdere interviewet."
"Konklusionen på arbejdet var, at selskabets procedurer og kontroller overordnet set må anses for tilfredsstillende," siger direktøren i dag - godt to år efter det kom frem, at 99 procent af omsætningen var fiktiv.
Velafstemt bogholderi
"I dag er det fortsat vores vurdering, at IT Factory havde et velafstemt bogholderi og en rimelig organisering af økonomiområdet," siger Jesper Kofoed.
"Problemstillingen er, at selskabets øverste ledelse gennemførte bedrageriet i ledtog med eksterne parter, således at de eksterne parter udarbejdede eksempelvis falske ordrebekræftelser, falske fakturaer, falske bekræftelser af mellemværender og gennemførte efterfølgende betalinger af de falske fakturaer."
Ved vurdering af en forretningsgang lægges sædvanligvis stor vægt på materiale, som netop er eksternt frembragt af parter med modstående interesser af selskabets, forklarer Jesper Kofoed.
Risiko stiger ved forfalskning
Svindlen kunne altså lade sig gøre, selvom selskabets procedurer og kontroller "overordnet set må anses for tilfredsstillende"?
"Når der er tale om et sofistikeret bedrageri, hvor den øverste ledelse havde en aktiv rolle, er der en risiko for, at selv tilfredsstillende interne kontroller og procedurer ikke afdækker omfanget af svindel og manipulation."
"Denne risiko stiger, hvis der eksempelvis indgår forfalskede dokumenter og underskrifter er forfalskede," siger Jesper Kofoed.
KPMG-direktøren understreger, at det primære ansvar for at forebygge og afdække besvigelser ligger hos virksomhedens øverste ledelse og dens daglige ledelse.
Vil I oplyse, hvilke medarbejdere i direktionen, der blev interviewet til rapporten?
"Da der er tale om personoplysninger, skal vi henvise til kurator for IT Factory," siger KPMG-direktøren.