Computerworld News Service: Google fortsætter sin aggressive strategi, der sigter efter at snuppe Exchange-kunder.
Selskabet har lanceret en Gmail-baseret service til disaster recovery og business continuity til organisationer, der kører Microsofts e-mail-løsning på egne servere.
Google Message Continuity er udviklet og leveret af Postini-divisionen og fungerer ved at replikere al e-mailaktivitet på kundernes lokale Exchange-servere på den cloud-baserede Gmail.
Når Exchange-serveren har nedetid enten uventet eller på grund af planlagt vedligeholdelse, så kan slutbrugerne i stedet logge ind på Gmail med deres Exchange-loginoplysninger og således fortsat have adgang til deres e-mails, kontakter og kalendere via Googles webbrugergrænseflade.
Når Exchange-serveren er oppe at køre igen, kan de skifte tilbage til den igen og til det klientprogram, de plejer at bruge, mens alt, de har foretaget sig via Gmail, også vil blive afspejlet i deres Exchange-konti.
Det gælder blandt andet læste, sendte og slettede meddelelser og håndtering af mapper.
Lumske tanker bag tilbuddet
Udover at fungere som en cloud-baseret backup-løsning giver Google Message Continuity en mulighed for at præsentere Exchange-kunderne for Gmail og derved forbedre chancerne for, at en organisation vil foretage et komplet skift til Google Apps, siger Adam Swidler, der er produktmarkedsføringschef for Postini.
"Dette viser vejen til skyen," siger han.
Denne service er et "snedigt træk" til at tiltrække Exchange-kunder, som udgør langt størstedelen af e-mail-brugerne i store virksomheder, vurderer analytiker hos Gartner, Matthew Cain.
"Google er nødt til at tiltrække et stort antal Exchange-brugere for i nogen væsentlig grad at kunne øge antallet af erhvervskunder af Gmail," skriver han via e-mail.
"Hvis Gmail viser sig at være moden og funktionel, kan det, som tiden går, friste organisationer til helt at droppe Exchange," vurderer han.
Oversat af Thomas Bøndergaard