Læs også: Partnerskaber giver nye muligheder med klima-it
I disse dage pakker politikerne, diplomatiet og de professionelle interessenter igen kufferterne og vender næsen hjem efter en konference i den mexicanske badeby Cancun.
Konferencen har taget over, hvor sidste års miljøtopmøde i København slap eller rettere sagt faldt fra hinanden.
Den politiske dagsorden er stadig uklar, når det gælder de tiltag, der skal til for at undgå klimakatastrofer, som følge af global opvarmning. Og it-branchen er fortsat meget stille, når det gælder teknologiens potentiale for at redde verden.
Stilheden skyldes ifølge en ny analyse fra analysehuset Gartner og miljøorganisationen World Wildlife Fund (WWF), at den nødvendige teknologi, som skal skabe det bæredygtige samfund, lige nu befinder sig i desillusionens dal.
Det er det sted på Gartners ‘hypecycle', hvor hype og buzzword er forsvundet og skal erstattes af rigtige investeringer og ordrer for at komme videre ud af glemslen og op på den daglige anvendelses plateau.
Nu skal alt være intelligent
Med andre ord skal snakken afløses af investeringer i intelligente elnetværk, bygninger, der producerer mere energi, end de forbruger, infrastruktur til opladning af elbiler og alle de andre løsninger, som hører til på niveau tre i klimateknologien.
Trin ét har længe været i fokus med elsparer-skinner og hardware med lavt energiforbrug.
Trin to i klimateknologien har især været i fokus under finanskrisen de sidste to år.
For investeringerne i øget anvendelse af applikationer til samarbejde, videokonferencer og lignende har først og fremmest handlet om at reducere rejseomkostningerne i en globaliseret verden, frem for om at reducere CO2-udslippet og redde verden.
"Virksomhedernes manglende investeringer i klimateknologi fastholder dette potentielle marked som blot en lovende mulighed for de førende it-leverandører."
"Det er i nogen grad en "hønen og ægget-situation" her, hvor it-leverandørerne ikke investerer i disse løsningsområder, fordi der er et begrænset marked," hedder det i rapporten.
Læs også: Partnerskaber giver nye muligheder med klima-it
Ikke nogen kerneforretning
Læs også: Partnerskaber giver nye muligheder med klima-it
Det er anden gang, rapporten "Low-Carbon and Environmental Leadership in the ICT Industry by Gartner and WWF" bliver publiceret.
Formålet er at analysere den indsats, som it-branchens globale leverandører yder for at bevæge sig selv og resten af verden fra klimateknologiens trin ét og to til trin tre.
På trin tre skal klimateknologien gerne være så integreret i samfundets processer, at teknologien er tæt på at levere den optimale effektivisering af ressourceanvendelsen og dermed understøtte det bæredygtige samfund.
Men rapportens klare konklusion er altså, at bortset fra mere energieffektivt it-udstyr og et par områder med særlig høj status som for eksempel intelligente elnet eller smart grids, så er klimateknologien til det bæredygtige samfund langt fra en kerneforretning for it-branchen.
Men det er ikke alt sammen negativt. For Gartner og WWF mener, at der i 2009 og 2010 er sket en væsentlig modning af it-branchens egne miljøprogrammer og udvikling af klimateknologiske løsninger:
"Hvor det i 2008 var snakken, der dominerede arbejdet med klimateknologi, så er der i 2010 kommet meget mere handling i form af anvendelige produkter, serviceløsninger og politikskabende aktiviteter. Vi har nu en klar gruppe af it-leverandører, som vi mener, er i gang med at udvikle markedet for klimateknologi."
Rapporten peger på BT (British Telecom), IBM, Cisco, Ericsson, HP, Fujitsu og SAP som de markedsskabende virksomheder i 2010.
Siden den første undersøgelse blev lavet i 2008, er Fujitsu og SAP rykket op i gruppen af markedsskabere.