Computerworld News Service: Opera Software går nu efter at udvikle software til en lang række forskellige typer telefoner - fra smartphones til mindre sofistikerede 'feature phones', som kan gå på nettet.
Det sker i forbindelse med virksomhedens strategi om at målrette sig browsermulighederne på nye markeder som for eksempel Indien, fortæller virksomhedens medgrundlægger.
Det norske browser-selskab udnytter desuden januar måneds opkøb af AdMarvel, som beskæftiger sig med mobile marketingsplatforme, til at indgå aftaler med forskellige hjemmesider om målrettede tredjeparts-reklamer på hjemmesider.
"Vores mål er at nå ud til så mange telefoner som muligt," siger Jon S. von Tetzchner fra selskabet.
Mere end 3.000 modeller
Virksomhedens browser, Opera Mini, understøtter nu mere end 3.000 telefon-modeller, heriblandt ældre smartphones.
Virksomhedens strategi er at tage alle de telefoner, den kan, tjekke deres specifikationer og skærmstørrelse, og med det udgangspunkt skabe en måde at køre Opera Mini på, sagde han.
Opera Mini understøtter for eksempel styresystemet Android - også selv om mobiltelefoner med Android kun udgør omkring tre procent af markedet og det tal ikke ser ud til at ændre sig foreløbigt, forklarede Jon S. von Tetzchner.
Browseren Opera Mini understøtter desuden også Apples iPhone.
En del af virksomhedens konkurrenter koncentrer sig kun om high-end-brugerne, og det giver Opera Mini en fordel på det store marked, som består af mindre sofistikerede telefoner, som opererer på forbindelser med mindre båndbredde, sagde Jon S. von Tetzchner.
I april fortalte Opera, at selskabet havde arbejdet sammen med Vodafone om at udvikle en skræddersyet version af browseren Opera Mini, der skulle designes til at køre på billige telefoner på 2G-netværk.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen