Udviklingsdirektører med en ph.d. hører måske ikke til sjældenhederne, selv i den danske it-branche, hvor der ofte råbes på flere akademisk tunge profiler.
Men en udviklingsdirektør med to ph.d.-afhandlinger hører alligevel til sjældenhederne.
Udviklingsdirektør Morten Middelfart har imidlertid forsvaret sin anden ph.d.-afhandling på Aalborg Universitet.
Agenter
Temaet i afhandlingen er algoritmer, der i forbindelse med data mining kan finde mønstre ved at analysere historiske data og bruge mønstrene til at forudsige en fremtidig udvikling.
I praksis kan algoritmerne bruges til at skabe såkaldte Sentenials, der bogstaveligt talt kan advare om negative udviklinger og forudsige positive udviklinger på basis af historiske data.
I business intelligence verdenen er værktøjer til at forudsige scenarier på baggrund af faktiske historiske tal i stadig større efterspørgsel. Og Sentenials indgår også allerede i softwaren fra danske Targit, hvor Morten Middelfart er udviklingsdirektør.
Beslutningsstøtte
"Vi har hele tiden været orienteret imod, at gøre beslutningsgrundlaget så nemt tilgængeligt som muligt. Det har været forudsætningen for Targit, siden vi satsede på business intelligence software i 1997," fortæller Morten Middelfart.
1997 var også året, da Morten Middelfart vendte tilbage til Hjørring og Targit. For inden, han med en studentereksamen fra Hjørring Gymnasium drog ud for at aftjene sin værnepligt og senere blev shippingelev i A. P. Møller, hjalp han faktisk til med kodning i Targit, som var blevet startet i 1985.
Iværksætter
I 1996 havde den shippinguddannede forretningsmand startet sin egen virksomhed for at arbejde med business intelligence. Morten Middelfart var fra starten optaget af, hvordan informationsteknologi kan hjælpe med at skabe et beslutningsgrundlag og dermed være et afgørende værktøj i ledelsesarbejdet.
"Det er derfor der står Your decision in fewest clicks overalt hos Targit. Tanken er at give alle, der har behov for det lettest mulig adgang til de nødvendige informationer med færrest mulige klik," siger Morten Middelfart.
Klik i fokus
"Dermed bliver klik selvfølgelig en kvantitativ tilgang til at sælge Targits produkter. Og så sidder kunderne og tæller klik, både når vi præsenterer og konkurrenterne gør det," siger han.
Men få klik betyder ikke forenklet. Morten Middelfart understreger, at Targits filosofi netop handler om at håndtere den samlede business intelligence i ét produkt, som er uafhængig af en virksomheds øvrige datakilder.
Analyse og rapportering hænger sammen og gør det dermed muligt med få klik at komme direkte fra et dashboard med rapportering til de bagvedliggende analyser, som skal forklare, hvorfor udviklingen er som den er.
Den voldsomme konsolidering
Med ankomsten til Targit var Morten Middelfarts skæbne beseglet som praktisk teoretiker indenfor feltet ledelse med it.
Fra 1998 til 2001 tog han en MBA på Henley Management College og forsatte i 2002 til 2004 med at skrive sin første ph.d.-afhandling ved onlineuniversitetet Rushmore University.
Afhandlingen blev til bogen "CALM Computer Aided Leadership & Management."
Det har siden været omdrejningspunktet i Morten Middelfarts arbejde med at gøre data nemmest mulig og bedst mulig tilgængelig for arbejdet med beslutninger.
Lille Targit og konsolideringen
I de sidste fem år har markedet for business intelligence været igennem en voldsom konsolidering.
De største globale leverandører er blevet købt af de største forretningssoftwarehuse som SAP, IBM og Oracle.
Men Morten Middelfart ser ikke udviklingen som en trussel mod Hjørring-virksomhedens 65 ansatte (de 15 ganske vist i USA).
"Markedet er åbnet, efter de store blev købt op. Tidligere var Cognos vores største konkurrent, fordi de lignede os mest," fortæller Morten Middelfart.
"Men efter IBM købte Cognos, så møder vi dem ikke længere ude hos kunderne. Og selvom Cognos tog hele IBM-markedet og Business Objects hele SAP-markedet, så har vi stadig et enormt potentielt marked."
Markedets potentiale
Den slutning illustrerer Morten Middelfart blandt andet med en markedsundersøgelse, som Jysk Analyse har lavet af virksomheder med mere end 50 ansatte i Danmark.
Her er det største business intelligence værktøj stadig Excel-regnearket for mere end ti procent.
Targit ligger i undersøgelsen lidt under de 10 procent, Microsoft noget under.
Men det afgørende er, at 40 procent endnu ikke bruger noget egentligt business intelligence værktøj - selv på et modent it-marked som det danske, som Morten Middelfart udtrykker det.
"Der er mange potentielle kunder. Men vi skal selvfølgelig være skarpe og tro mod at give adgang til de nødvendige informationer med færrest mulige klik," siger han.
Næste stop: skyen
Næste skridt er skyen.
I Targit-hovedkvarteret i udkanten af Hjørring udvides der lige nu.
I løbet af foråret er den danske BI-leverandør klar med helt nye cloud baserede aktiviteter i et selvstændigt selskab.