I en ny rapport om salget af dedikerede e-readere forudser Gartner, at der ved årets udgang vil være solgt 6,6 millioner enheder på verdensmarkedet.
Det er en stigning på 79,8 procent i forhold til salget i 2009. Allerede næste år vil salget dog stige med yderligere 68,3 procent i forhold til i år, så det samlede antal e-readere, der langes over disken, vil nå op på 11 millioner.
Men det er ingen ting sammenlignet med markedet for fuldfede tablets som Apples iPad og Samsungs Galaxy.
I en rapport i oktober vurderede Gartner, at salget af tablets på verdensplan vil nå op på 54,8 millioner enheder i 2011. Det tal vil i 2014 være steget til 208 millioner enheder.
"Markedet for e-reader-enheder ... er blevet overfyldt og er i risiko for at blive en slags handelsvare på grund af udviklingen i tilstødende markeder som eksempelvis markedet for medie-tablets," vurderer Gartner.
Kun plads til en gadget i din taske?
Mens de helt klare fordele ved e-readere er, at deres skærme er behagelige at se på selv ved lang tids læsning, at de har lang batteritid og ikke koster det helt store, så kommer de til kort, når det handler om egentlige multimedie-egenskaber.
Selv om tablets typisk koster en helt del mere end e-readere, er anvendelsesmulighederne også så meget større.
"Tablets kan tilbyde en overbevisende oplevelse med elektroniske magasiner og aviser på grund af deres anvendelse af displays, der viser farver og understøtter video. Ved at inkorporere e-reader-funktionalitet kan medie-tablets udføre mange forskellige funktioner, inklusiv at understøtte e-reader-applikationer," lyder det fra Gartner.
Stort set alle producenterne af e-readere har i dag udviklet applikationer, der kan køre på smartphones, tablets og desktop-computere.
Senest har Google meldt sig på banen med Google ebookstore, der indeholder tre millioner digitale bøger, som brugerne kan læse via forskellige applikationer.
"Vi tror, at få slutbrugere vil købe bade en e-reader og en medie-tablet, så det er vigtigt, at e-readere opretholderer en pris-fordel," lyder vurderingen hos Gartner.
Hvad bliver dit valg, hvis Gartner har ret i, at slutbrugere generelt vil vælge enten en e-reader eller en tablet. Og hvorfor?