Artikel top billede

Softwarehus mister millioner på sammenlægninger

Rationaliseringer og sammenlægninger koster internationalt softwarehus mange millioner kroner. "Samtidig har vi så krisen," siger den danske direktør.

Sammenlægninger, klemte kunder og krise i al almindelighed rammer softwarehuset ADP Dealer Services.

Selv om omsætningen er steget med seks millioner til 221 millioner kroner, er resultatet før skat faldet med otte millioner kroner.

"Vi er blevet betydelig større, og det har sin pris. I dag består vores region af Danmark, Norge, Finland, Sverige og Estland, og de mange dobbeltkontorer og andre dobbeltfunktioner tager tid og koster penge at få lukket ned. Samtidig har vi så krisen," forklarer Hanne Hardam.

Hun er økonomidirektør for hele regionen og samtidig administrerende direktør for ADP Dealer Services i Danmark, som leverer it-løsninger til bilforhandlere.

Den tidligere direktør
forlod firmaet efter en restukturering tilbage i 2006.

"Krisen betyder ikke, at vi har mistet mange kunder, men kunderne rationaliserer deres virksomheder og skærer ned på antal brugere af vores løsninger, og det rammer os på den måde indirekte. Selv forsøger vi også at rationalisere, hvad vi kan," siger Hanne Hardam.

Værs'go - 35 millioner

Udover den faldende indtjening er egenkapitalen også med ét slag blevet 35 millioner kroner mindre, men de penge er simpelthen røget til Holland som udbytte til koncernens europæiske moderselskab.

Det ultimative moderselskab er Automatic Data Processing Inc. bosiddende i den amerikanske stat New Jersey. Før selskabet blev internationalt var det dansk og hed JDC Data.

Et af målene er et vokse i de enkelte lande.

I Sverige er selskabet blevet dobbelt så stort og vokser også i resten af Norden gennem købet af finske Automaster Group, som udvikler og leverer forhandler- og importørsystemer til autobranchen verden over

Konkurrenter kan direktøren ikke rigtig komme på. Der findes mange leverandører af DMS (Dealer Management Systems), men ifølge Hanne Hardam kun ganske får, der leverer en så bred produktpalette, som ADP.

Seneste skud på stammen fra ADP er et Business Intelligence-modul til firmaets flagskibsprodukt Dracar+.

En af ADP's kunder er Peugeot-forhandleren K. W. Bruun, der for en halv snes år siden kastede sig over et gigantisk udviklingsprojekt i samarbejde med EDS.

Kostbare spildte kræfter

I 2004, tre år efter den oprindelige aftale blev indgået, havde Peugeot-forhandlerne endnu ikke set skyggen af det forhandlersystem til en halv milliard kroner, som Peugeot-importør K.W. Bruun havde bestilt hos EDS.

Systemet skulle have været i delvis drift i 2002 og i fuld drift sommeren 2003.

Et par år efter at systemet skulle have været i fuld drift, var der stadig intet sket, og i dag er det meget dyre udviklingsprojekt ifølge Computerworlds oplysninger ikke blevet til andet end dyre lærepenge.
 
Sidste nyt er, at ADP skrev kontrakt med den nye Peugeot-importør i Estland - K.W. Bruun Estonia OÜ - om levering af løsningen Dracar+.

Forventningerne til indeværende år er at vokse om end moderat, og ifølge 'Hanne Hardam er der nu uomtvisteligt lys for enden af tunnelen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer