Mange konkurrencer på nettet overtræder markedsføringsloven. For når de erhvervsdrivende bag konkurrencen efterfølgende kontakter forbrugerne, så mener næsten halvdelen af forbrugerne, at det sker, uden kontakt-accept.
Sådan lyder hovedkonklusionen i en ny undersøgelse, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har foretaget på baggrund af at have deltaget i 200 konkurrencer på nettet og spurgt over 2.100 forbrugere om deres syn på net-konkurrencer.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fremhæver ligeledes, at 78 procent af de forbrugere, der bliver kontaktet efter at have deltaget i en konkurrence, føler sig generet. Blandt dem der forsøger at framelde sig henvendelserne, mislykkes det for cirka hver tredje.
Styrelsen forklarer, at trods de irriterende opringninger og mails efter konkurrenceafslutningen, så hopper mange danskere ud i net-konkurrencerne, fordi udsigten til præmier er en god lokkemad til at indhente folks oplysninger.
"Ansvarlige virksomheder bør være opmærksomme på, hvordan de bruger deres markedsføringsbudget. Markedsføring via konkurrencer på nettet kan indeholde elementer, som er ulovlige," fortæller direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Agnete Gersing om undersøgelsen.
På den baggrund advarer også Forbrugerombudsmanden danskerne mod at kaste sig ud i lidt for smarte konkurrencer med ugennemsigtige betingelser, når de deltager i konkurrencer på internettet.