Artikel top billede

Google griber ind over for dårlige web-butikker

Rangeringen af din e-handel i Googles søgeresultater er nu afhængig af dine brugernes tilfredshed og deres anmeldelser på nettet af dit website.

Computerworld News Service: På en ukarakteristisk offentlig måde har Google vedstået at have ændret sin søgemaskine til at kunne identificere e-handel-virksomheder, der har dårligt serviceniveau, og rangerer dem som følge heraf lavere i søgeresultaterne.

Google greb til handling efter en artikel i New York Times detaljeret beskrev, hvordan ejeren af en onlinebrillebutik hævdede, at hans websites høje rangering på Google var direkte proportionelt med de mange klager, der var blevet offentliggjort rundt om på nettet som indlæg fra utilfredse kunder.

"Jeg har udnyttet denne mulighed, fordi det virker. Ligegyldigt hvor de offentliggør deres negative kommentarer, øger det mit investeringsafkast. Så jeg besluttede at bruge den negativitet til min egen fordel," fortalte Vitaly Borker, som er ejer og stifter af DecorMyEyes, til New York Times.

Omgående ændring

Den taktik vil ikke længere fungere, lyder det fra Google.

"Jeg skriver for at fortælle jer, at hvis man opfører sig dårligt, så er det - og vil forhåbentlig altid være - dårligt for forretningen i Googles søgeresultater," skriver Google fellow Amit Singhal i et blogindlæg.

Google er tilsyneladende pinligt berørt og overrasket over artiklen og har været hurtig til at håndtere problemet, mener analytiker Greg Sterling fra Sterling Market Intelligence.

"Det viser bare, at også Google er ufuldkommen og nødt til fortsat at justere sin søgemaskine i takt med de skiftende omstændigheder," skriver Sterling via e-mail.

Uden rigtigt at gå i detaljer forklarer Singhal, at Google har udviklet en "algoritmisk løsning," der finder frem til e-handler, der leverer "en ekstremt dårlig brugeroplevelse," og giver dem en lavere rangering.

Dette er blot en foreløbig løsning på problemet, som Google fortsat vil arbejde på at håndtere, forsikrer han.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

21. november 2024 | Læs mere


Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere