Computerworld News Service: På en ukarakteristisk offentlig måde har Google vedstået at have ændret sin søgemaskine til at kunne identificere e-handel-virksomheder, der har dårligt serviceniveau, og rangerer dem som følge heraf lavere i søgeresultaterne.
Google greb til handling efter en artikel i New York Times detaljeret beskrev, hvordan ejeren af en onlinebrillebutik hævdede, at hans websites høje rangering på Google var direkte proportionelt med de mange klager, der var blevet offentliggjort rundt om på nettet som indlæg fra utilfredse kunder.
"Jeg har udnyttet denne mulighed, fordi det virker. Ligegyldigt hvor de offentliggør deres negative kommentarer, øger det mit investeringsafkast. Så jeg besluttede at bruge den negativitet til min egen fordel," fortalte Vitaly Borker, som er ejer og stifter af DecorMyEyes, til New York Times.
Omgående ændring
Den taktik vil ikke længere fungere, lyder det fra Google.
"Jeg skriver for at fortælle jer, at hvis man opfører sig dårligt, så er det - og vil forhåbentlig altid være - dårligt for forretningen i Googles søgeresultater," skriver Google fellow Amit Singhal i et blogindlæg.
Google er tilsyneladende pinligt berørt og overrasket over artiklen og har været hurtig til at håndtere problemet, mener analytiker Greg Sterling fra Sterling Market Intelligence.
"Det viser bare, at også Google er ufuldkommen og nødt til fortsat at justere sin søgemaskine i takt med de skiftende omstændigheder," skriver Sterling via e-mail.
Uden rigtigt at gå i detaljer forklarer Singhal, at Google har udviklet en "algoritmisk løsning," der finder frem til e-handler, der leverer "en ekstremt dårlig brugeroplevelse," og giver dem en lavere rangering.
Dette er blot en foreløbig løsning på problemet, som Google fortsat vil arbejde på at håndtere, forsikrer han.
Oversat af Thomas Bøndergaard