Ringsted Kommune har efter udbud valgt KMD Opus som kommunens nye økonomisystem. Aftalen kommer til at løbe i fire år med mulighed for tre gange forlængelse af et år.
"Vores mål med udbuddet var at få en it-løsning, der kunne understøtte den ønskede sammenhæng i økonomistyringen, ikke mindst løn- og økonomiadministration, der understøtter de overordnede mål og strategier for økonomistyring i kommunen," fortæller økonomidirektør Andreas Jegstrup fra Ringsted Kommune i en pressemeddelelse.
Og her var det altså KMD der trak det længste strå med deres system.
"Udover selve prisen er der jo mange funktionskrav i spil i et sådant udbud. Det har blandt andet været vigtigt for os, at alle organisatoriske enheder, der har et økonomisk ansvar, får de nødvendige økonomiske styringsredskaber samt metoder til opfølgning og dokumentation," forklarer Andreas Jegstrup i pressemeddelelsen.
Tidligere problemer med udbud
Der har tidligere været store problemer, da 29 kommuner indgik aftaler om lige netop KMD Opus.
Konkurrencestyrelsen har vurderet, at kommunerne gik uden om udbud, da de bestilte systemerne, og at aftalerne dermed var ulovlige.
KMD forsvarede det dengang med, at det var en gråzone, hvornår aftalerne kunne betragtes som opgraderinger, der ikke krævede udbud, og hvornår der var tale om en ny kontrakt.
Denne gang er der dog ikke noget at være i tvivl om, da Ringsted Kommune har lavet et EU-udbud om aftalen.
KMD Opus skal implementeres i Ringsted Kommune med driftstart 1. december 2011.