Læs også: Apple ejer tablet-markedet - hvem skal udfordre?
Selv om Apples iPad, der fra i dag kan købes i de danske butikker, koster mellem 3.799 og 5.999 kroner, er der bred interesse for produktet.
"For to måneder siden spurgte vi 1.000 danskere, og der var det lidt over 20 procent, der var interesseret i produktet. Interessen er forholdsvis bred," lyder det fra IDC's Anders Elbak.
Analysefirmaet forventer, at der i år vil blive solgt omkring 75.000 tablets i Danmark, hvoraf Apple står for omkring de 80 procent.
Vil overgå netbook-salget
Allerede næste år forventer IDC dog, at det helt store gennembrud kommer, så der i 2011 bliver langet op imod 400.000 tablets over disken i Danmark.
"Der kommer flere produkter, og teleselskaberne begynder også at sælge iPad'en med tilskud sammen med nogle abonnementer," lyder analysen fra Anders Elbak.
Med de forudsigelser er der udsigt til, at tablets som produktkategori faktisk vil kunne overgå de ellers uhyre populære netbooks.
"Det er faktisk lidt over, hvor de var, da de toppede. Vi forventer lidt det samme - at det kommer til at gå rigtig stærkt med at få gang i det her marked, og grunden til, at de (tablets, red.) ligger lidt over, er, at vi har at gøre med Apple," siger IDC's Anders Elbak.